Nieuws E-commerce

PayPal-director Goyvaerts: 'Ondernemers, durf over de grens te kijken. Letterlijk'

Nederlandse e-commerce bedrijven kijken vaak niet verder dan de eigen landsgrenzen. Tot grote verbazing van Joachim Goyvaerts, director PayPal Benelux en Ierland. ,,Ze missen daardoor een enorme kans verder te groeien. Nederland is van oudsher gericht op de zeven wereldzeeën, maar in de e-commerce zijn Nederlandse bedrijven juist zo lokaal gericht. Waarom? Ze onderschatten hoe eenvoudig het is om in de Eurozone aan de slag te gaan. Daar ligt een gigantische afzetmarkt.’’

Jeroen Kreule 24 mei 2021

Joachim gooyvaerts paypal

Joachim Goyvaerts, director PayPal Benelux en Ierland.

De Vlaming werkt nu zeven jaar voor PayPal, sinds twee jaar in de huidige functie. PayPal is een online betaalsysteem om snel en veilig geld uit te geven, over te maken en te beheren. Zo’n 2.8 miljoen Nederlandse consumenten en bedrijven maken gebruik van PayPal. Een Zoom-gesprek met Goyvaerts over kermis in de hel, digitalisering, wellness-dagen, hardlopen en het gemis van de buurtboer en collega’s.

Bloesembomen, blauwe lucht en zon: u zit op een fijne plek vandaag, kijkend naar uw achtergrond...

,,Was het maar zo, het is een foto van het parkje in Hoegaarden, de plaats waar ik woon. Het is gek weer vandaag, met zon en regen door elkaar. Kermis in de hel, zoals we dat hier noemen.’’

Hoe ziet het begin van een gemiddelde werkdag er uit?

,,Ik ben niet echt een vroege vogel, meestal sta ik ergens tussen zeven en acht uur op. PayPal is een globaal bedrijf, daarom wordt er af en toe ook ‘s avonds gewerkt. Het liefst neem ik de tijd om rustig te ontwaken. Heel soms ga ik hardlopen in de ochtend. Mijn werkdag begint met een blik op de agenda. Welke mensen ga ik spreken? Wat zijn de thema’s? Daarna kijk ik naar de cijfers. Ik ben verantwoordelijk voor de business in vier landen en houd graag de vinger aan de pols. De rest van de dag bestaat vooral uit digitaal vergaderen vanuit mijn werkkamer. Soms doe ik mijn oortjes in en ga ik even naar buiten voor een wandeling.’’

Wanneer bent u voor het laatst op kantoor in Amsterdam geweest?

,,Dan zou ik echt in mijn agenda moeten kijken. PayPal wereldwijd werkt volledig thuis. Het gaat in totaal om circa 28.000 mensen. Met het kantoor in Amsterdam zijn we al op 10 maart gaan thuiswerken, nog voor de aankondiging van de lockdown. Ik ben afgelopen jaar wel een paar keer in Amsterdam geweest, maar die bezoekjes stonden in het teken van onder meer reïntegratie en security".

,,Met reïntegratie bedoel ik inderdaad het moment dat we weer op kantoor mogen werken, maar dat is nu nog niet aan de orde. Er wordt over nagedacht, maar er is nog geen datum geprikt. De veiligheid van onze medewerkers staat voorop. Uiteraard mis ik het menselijk contact, de gezamenlijke lunch en de buurtboer die de boodschappen normaal gesproken verzorgt. Het kantoor staat leeg en blijft voorlopig leeg, maar ik kijk er naar uit om op kantoor te werken en de collega’s te zien.’’

Lees ook: MKB-Nederland en bol.com helpen ondernemers bij online verkoopstrategie

Hoe houdt u de mensen bij elkaar? Is het moeilijk iedereen gemotiveerd te houden?

,,Ik merk dat de mensen waar ik leiding aan geef, super gefocust zijn. Dat is toch een voordeel van thuiswerken, denk ik. Alle medewerkers zijn sowieso competent genoeg om hun job goed te doen. We zijn een internationale organisatie, de meeste collega’s waren voor de corona-uitbraak al gewend om online te werken. Er wordt dus hard gewerkt, ieder op zijn of haar eigen manier. Voor een aantal collega’s was het in het begin echter even zoeken. Sommige medewerkers werkten toen nog letterlijk op bed vanwege een gebrek aan ruimte."

,,We hebben ze geholpen met het inrichten van een goede werkplek. We doen er ook alles aan om iedereen fit en gemotiveerd te houden, om mensen met elkaar te verbinden. Omdat je niemand meer bij de koffieautomaat tegenkomt, moet je ze een goed alternatief bieden. We houden regelmatig een virtuele borrel op vrijdagmiddag, ook kunnen mensen online pilates-lessen volgen. We hadden vroeger stoelmassage op kantoor, dit leek ons een goed alternatief. Verder hebben we vlak voor de winter een wandelcompetitie gehouden waarbij collega’s met een stappenteller op pad gingen. Ik overleg op een vast moment in de week met de office-manager om juist dit soort dingen te bespreken. Wat loopt? Wat loopt niet? Zijn er nieuwe ideeën? Verder krijgt iedereen om de zes weken een wellness-dag.’’

Dat klinkt aangenaam, een wellness-dag voor alle medewerkers.

,,Het is een extra vrije dag om even op adem te komen, dan gaan de luiken dicht. Iedereen heeft er recht op. Het is een ingewikkelde periode, er zijn mensen die het moeilijk hebben. Je ziet een piek in het aantal baby’s, maar ook in het aantal echtscheidingen. We bieden een hele set aan mentale ondersteuning en dit is een onderdeel. We zeggen ook heel expliciet tegen mensen dat het echt oké is om te zeggen wanneer het even niet gaat. Veel medewerkers hebben vorig jaar ook geen evaluatiescore gekregen. Dat is een bewuste keuze om de druk even weg te nemen.’’

"E-commerce gaat niet alleen meer over spullen kopen in een webshop, echt alles is digitaal geworden: van entertainment, gaming en streamingdiensten tot dating en e-sports. Die trend is duurzaam"

Als gevolg van de coronapandemie is er een enorme stijging online aankopen. De winst van PayPal wereldwijd is verdriedubbeld… Hoe doet Nederland het?

,,Nederland doet het goed, met in totaal 2,8 miljoen gebruikers, waarvan 2,5 miljoen consumenten. Over omzetcijfers in Nederland doe ik geen mededelingen, maar het aantal gebruikers blijft stijgen. E-commerce gaat niet alleen meer over spullen kopen in een webshop, echt alles is digitaal geworden: van entertainment, gaming en streamingdiensten tot dating en e-sports. Die trend is duurzaam. En PayPal profiteert daarvan, dat klopt. We zijn in Nederland hard op weg richting drie miljoen gebruikers, de eerstvolgende mijlpaal. Nederland is wereldwijd gezien ook een zeer gedigitaliseerd land met een echte thuiswinkelcultuur.’’

Aan de ene kant zegt u dat Nederland een zeer gedigitaliseerd land is, maar ook dat Nederlandse e-commerce bedrijven een sterke focus op de lokale markt hebben en nauwelijks actief zijn in het buitenland. Hoe kan dat?

,,Het verbaast me, want Nederland is van oudsher een exportland. Nederlandse e-commerce bedrijven bieden goede service, leveren kwaliteit en zijn betrouwbaar. Waarom niet de landsgrenzen over? Misschien onderschatten ze zichzelf. E-commerce is juist zo geschikt om plaatsonafhankelijk te connecteren met iedereen. In Europa heeft PayPal meer dan 100 miljoen gebruikers, het is de meest gedownloade financiële app van dit moment. Met name aan de oostkant ligt een enorme markt. Neem alleen al Duitsland, met 30 miljoen PayPal-gebruikers. Coolblue is sinds kort weliswaar actief in Duitsland, maar in slechts een klein gedeelte. Bol.com heeft sinds kort een Franstalige app, Wehkamp zit enkel in Nederland. De markt is er, de logistiek is er. Veel buitenlandse spelers zijn nu toch ook actief in Nederland? Het speelveld is hertekend. Het dwingt je als bedrijf om jezelf uit te dagen. Je hoeft als Nederlands bedrijf niet eens een nieuwe webshop te lanceren in een ander land: een goed verhaal op Instagram levert ook succes op.’’

Lees ook: Online ondernemer Daniëlle: 'Deze wereld is nog meer fast fashion dan ik dacht. Ik ga het alsnog anders doen'

Waar haalt u als leider uw inspiratie vandaan? Heeft u een boodschap voor andere ondernemers?

,,Ik ben altijd op zoek naar nieuwe contacten. Aan het begin van elke week stel ik mezelf de vraag: wie wil ik binnenkort graag spreken? Intern, maar ook extern. Er moet wel een aanleiding zijn. Zo heb ik regelmatig contact met een collega in Azië, om te begrijpen hoe de situatie daar evolueert, hoe ondernemers daar inspelen op de ontwikkelingen. We zien veel Aziatische merken uitbreiden in Europa. Ook boek ik regelmatig een virtuele lunchsessie in met ondernemers die niet per se klant zijn bij ons. Omdat ik wil horen wat er leeft, waar ze tegenaan lopen. Het is mijn manier om even uit die koker te stappen. Mijn belangrijkste tip voor andere ondernemers: durf over de grens te kijken. Letterlijk. En zoek nieuwe contacten buiten je oude netwerk. Het geeft energie.’’

"Mijn belangrijkste tip voor andere ondernemers: durf over de grens te kijken. Letterlijk. En zoek nieuwe contacten buiten je oude netwerk. Het geeft energie."

Enig idee hoe u deze werkdag gaat eindigen?

,,Mijn laatste digitale call van vandaag eindigt om zeven uur, om kwart voor acht heb ik een intervaltraining op de piste in Leuven. Als Vlaming houd ik ook van fietsen, maar ik ben meer een hardloper. Ik train met een groepje mensen van diverse pluimage. We zijn geen echte club, het is ontstaan als privé-initiatief. Hardlopen is voor mij vooral een prettige manier om een werkdag af te sluiten. In het verleden heb ik de marathon van Amsterdam gelopen, ook deed ik regelmatig mee aan ultratrails in onder meer Oostenrijk. Hardlopen betekent voor mij persoonlijk volledige deconnectie. Ik luister onderweg dan ook niet naar een podcast of muziek: ik focus op mezelf en de natuur. En vanavond focus ik me op mezelf en de piste.’’

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws