Nieuws E-commerce

Picnic groeit door en opent één van de grootste fulfilmentcenters van Europa

Het snelgroeiende Picnic breidt uit met een geautomatiseerd fulfilmentcenter in Ridderkerk. De locatie is met een vloeroppervlak van 42.000 vierkante meter in zijn soort een van de grootste in Europa en bevat onder meer geautomatiseerde sorteer-, inpak- en distributiemachines die door de online supermarkt zelf zijn ontwikkeld.

Van onze redactie 17 juni 2021

Een blik in het geautomatiseerde fulfilmentcenter in Utrecht, dat over enkele maanden open gaat. Foto's: Picnic

Het fulfilmentcenter (fc) op het bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard in Ridderkerk gebruikt de laatste technologie op het gebied van robotisering om wekelijks aan ruim 200.000 gezinnen de boodschappen te kunnen leveren. Verdeeld over drie temperatuurzones is er ruimte voor meer dan 200.000 kratten om producten in op te slaan.

Door het inzetten van slimme technologie kunnen medewerkers efficiënter en ergonomischer werken. Na de zomer van 2021 start ontwikkelaar en verhuurder Impact Vastgoed met de bouw die een jaar in beslag neemt, waarna Picnic zelf de mechanisatie zal inbouwen. Anderhalf jaar geleden kondigde Picnic de ontwikkeling van het eerste geautomatiseerde fc in Utrecht aan, dat over enkele maanden operationeel wordt.

Lees ook: Europese verovering Picnic zet door, online super begint in Frankrijk

Omzet Picnic verdubbelde in 2020 naar 500 miljoen euro, in 2021 naar 1 miljard

,,Door het gebruik van slimme techniek hoeven de medewerkers de boodschappen niet meer met een kar te verzamelen, maar komen deze naar hun inpakstation toe”, aldus medeoprichter van Picnic Frederik Nieuwenhuys, verantwoordelijk voor de distributiecentra en fulfilmentcenters. ,,Zo kunnen ze het product in de juiste krat leggen terwijl deze worden aangeboden.”

Picnic startte in september 2015 in Amersfoort en heeft inmiddels 650.000 klanten in ruim 125 Nederlandse plaatsen die hun boodschappen gratis thuisbezorgd krijgen met een van de ruim 1.000 elektrische bezorgwagentjes. De omzet verdubbelde in 2020 naar 500 miljoen euro, in 2021 moet dat 1 miljard zijn. In 2018 begon Picnic in Duitsland en onlangs maakte het bedrijf bekend van start te zijn gegaan in de Franse regio Valenciennes.

''Door het gebruik van slimme techniek hoeven de medewerkers de boodschappen niet meer met een kar te verzamelen, maar komen deze naar hun inpakstation toe''

Frederik Nieuwenhuys, medeoprichter Picnic

In 2023 in gebruik: een artist impression van het geautomatiseerde fulfilmentcentrum in Ridderkerk.

Online supermarkt werkt aan terugdringen voedselverspilling en verpakkingsmateriaal

Er is door een team van robotics-specialisten bij Picnic jarenlang gewerkt aan de technologie die ook gebruikmaakt van eigen software gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Het hypermoderne fc zal voedselverspilling vrijwel geheel terugdringen en het gebruik van verpakkingsmateriaal sterk verminderen. Met dit initiatief zet het bedrijf naar eigen zeggen 'een ongekend grote stap in de verduurzaming van de voedselketen en de vergroening van steden'.

Lees ook: Websuper Picnic ziet omzet verdubbelen

Hoewel het fc geautomatiseerd is en heel efficiënt werkt, heeft het straks nog steeds veel arbeidskrachten nodig, naar schatting achthonderd. Om deze banen in te vullen gaat de websuper samenwerken met de gemeente Rotterdam. Wethouder Roos Vermeij van Rotterdam: ,,We zijn heel blij met de komst van Picnic tegen de grens van Rotterdam en werken intensief met hen samen om werkzoekenden uit onze stad te verbinden aan Picnic. We zetten in op duurzame inzetbaarheid van Rotterdammers bij Picnic. Met name voor werkzoekenden op Rotterdam-Zuid is dit een mooie kans."

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws