Nieuws E-commerce

Dit is de Top 10 van ergernissen bij online winkelen

Vandaag (zondag 15 maart) is het Wereld Consumentendag en een van de thema's is consumentenrecht. Online winkelcentrum beslist.nl ondervroeg daarom circa 900 bezoekers van haar website en ontdekte dat veel consumenten niet goed weten waar zij precies recht op hebben bij een online aankoop. Daar hebben online ondernemers nog veel te winnen, blijkt.

Van onze redactie 15 maart 2020

Laatste update: 15 maart 2020 08:38

Webshop 14

In de Top 10 van ergernissen: alleen met een creditcard de bestelling kunnen afrekenen.

Van de ondervraagden weet 86% dat zij als consument in ieder geval bij online shoppen altijd recht hebben op een bedenktijd van tenminste 14 dagen. Deze bedenktijd gaat in vanaf de dag dat de bestelling is geleverd. Binnen deze tijd kunnen zij de webwinkel laten weten dat je van de aankoop afziet (uitzonderingen daar gelaten: onder andere op maat gemaakte items en online gokken).

Bezorgkosten volledig terugbetalen

Toch weet de meerderheid (62%) van de online shoppers niet dat de webwinkel wettelijk verplicht is om de bezorgkosten volledig terug te betalen bij een retournering. Dit geldt echter alleen wanneer de online bestelling in zijn geheel retour wordt gestuurd. De kosten voor het terugsturen kunnen wel voor eigen rekening zijn. Dit moet de verkoper dan wel van te voren aangeven.

Recht op terugbetaling aankoopgedrag

Een derde van de respondenten (36%) weet niet dat hij of zij recht heeft op een terugbetaling van het aankoopbedrag binnen 14 dagen nadat zij hebben aangegeven de bestelling te retourneren. Maar de verkoper mag wél daarmee wachten totdat hij het product daadwerkelijk heeft terugontvangen of totdat de consument bewijs hebt geleverd dat het product is teruggestuurd. Je mag als verkoper geen tegoed- of cadeaubon geven - en dat wist 28% niet.

Top 10 ergernissen online winkelen

Naast dat online winkelen als gemak ervaren wordt omdat de gang naar de fysieke winkel niet gemaakt hoeft te worden, zijn er ook vele ergernissen. Beslist.nl vroeg online shoppers naar hun grootste ergernissen. Komen ze.

1- (Hoge) verzendkosten of geen gratis verzendkosten

2- (Hoge) retourkosten moeten betalen of geen gratis retour

3- Niet kunnen kiezen voor levering bij een afhaalpunt

4- Achteraf een e-mail ontvangen dat bestelde artikelen toch niet meer op voorraad zijn

5- Lange levertijd

6- Het product is bij levering anders dan op de foto

7- Producten zijn in het winkelmandje geplaatst, maar bij het willen afrekenen blijken sommige artikelen ineens uitverkocht te zijn

8- De pakketbezorger geeft aan dat de besteller niet thuis was terwijl iemand wel thuis aan het wachten was

9- Alleen met een creditcard de bestelling kunnen afrekenen

10- De pakketbezorgdienst geeft een ruim tijdvak van levering aan waardoor iemand de gehele dag thuis zit te wachten op jouw bestelling

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.