Kennis E-commerce

Webshop starten: hoe start je jouw succesvolle online business?

Een webshop starten: hoe pak je dat aan? Jouw eigen webshop start je gewoon online, door daar simpelweg mee te beginnen. Toch kan het geen kwaad om het met een paar tips slim aan te pakken. En bijvoorbeeld langs de typische valkuilen te lopen waar anderen in trapten.

Van onze redactie 26 januari 2022

Webshop starten

Afbeelding ter illustratie. Bron: Shutterstock.

Wij helpen je te bedenken hoe je jouw eigen webshop gaat starten. Zo zorgen we ervoor dat je dat zelf kunt, terwijl je handig gebruik maakt van de best practices al bekend zijn.

5 tips om te starten met jouw webshop

Dus wil je een webshop starten als bijberoep of loop je vast tijdens het inkopen? Wij helpen je de webshop te beginnen en dat goed aan te pakken. Benut daarvoor deze 5 praktische tips:

1.

Omarm waar je goed in bent

Je kunt jouw webshop starten in iets waar je goed in bent. Probeer jezelf niets nieuws te leren, als je al vaardigheden, kennis of ervaring bezit die heel waardevol kan zijn.

Zorg er bovendien voor dat je een webshop start in iets waar je geld mee kunt verdienen, omdat anderen ervoor willen betalen. En lukt het bovendien om iets te vinden wat je makkelijk afgaat? Dan heb je een gouden combinatie in handen.

Start een eigen webshop in producten die je zelf al jaren gebruikt, waarvan je weet hoe ze gemaakt worden of waar je anderen vaak meer over vertelt. Dat zijn categorieën die je kent. Dit helpt om toegevoegde waarde te bieden ten opzichte van wat er al is.

2

Start met dropshipping

Je kunt jouw online webshop starten door die op te (laten) bouwen en voorraad in te kopen. Maar gaat het om dure producten en heb je niet het geld beschikbaar om dat voor te financieren? Een zakelijke lening afsluiten valt niet altijd mee, en leidt bovendien tot meer kosten.

In plaats daarvan kun je starten met dropshipping. Je sluit dan een overeenkomst met jouw leverancier. Pas als jij een product in de webshop verkoopt koop je dat in. Bovendien kan de leverancier het product meteen voor je versturen naar de klant.

Zodra je de fase van een eigen webshop starten voorbij bent kun je gaan professionaliseren. Je koopt zelf (een deel van) de voorraad in. Dat bespaart kosten, omdat je niet meer betaalt voor de diensten van de dropship-aanbieder. Houd er wel rekening mee dat je op die manier meer (voorraad)risico gaat lopen.

Lees ook: Dropshippen in opkomst: webshopje bouwen en rijk worden maar, werkt dat echt zo?

3

Focus op wat belangrijk is

Het liefst zou je jouw eigen webshop starten met een uitgebreide review-tool, slimme feeds voor bol.com en in meerdere valuta. Bovendien wil je natuurlijk product tags beschikbaar maken, een uitgebreid blog aanbieden en koppelen met Facebook of voorraadsystemen.

Als je de webshop start zal je merken dat dit allemaal geld kost. En dat je dus keuzes moet maken, omdat je het beschikbare kapitaal maar één keer kunt uitgeven.

Stel een lijst op met alle wensen voor de webshop. Bepaal vervolgens wat er belangrijk is om te kunnen starten. En wat je daarna graag zou willen toevoegen. Vanuit de prioriteiten voorkom je dat je te veel in één keer wilt. Je houdt het veel beter betaalbaar. Bovendien geeft het richting om de eerste omzet die je maakt te herinvesteren. Dat is een duurzame basis om jouw webshop te starten en die vervolgens tot een groter succes uit te laten groeien.

4

Verzamel reviews (en keurmerken)

Je kunt een eigen webshop starten en het helemaal zelf doen. Toch kun je de hulp van anderen daarbij goed gebruiken. En dan bedoelen we niet alleen de webshop-bouwer, de leverancier en andere betrokkenen. Probeer bovendien samen te werken met klanten en bijvoorbeeld een branchevereniging.

Verzamel reviews van klanten die tevreden zijn over jouw producten en de manier waarop je orders afhandelt. Hoe sneller je ervaringen van anderen kunt publiceren, des te groter de kans dat je daarmee weer meer klanten overtuigt. En sluit jij je aan bij een keurmerk? Ook dat creëert vertrouwen. Dus zoek de samenwerking op met anderen, om samen voor vertrouwen en overtuigingskracht vanuit jouw webshop te zorgen.

Waarom reviews belangrijk zijn en hoe je er als ondernemer mee omgaat

Hoe ga je om met reviews? En kan je bedrijf nog wel zonder? Online marketingexpert Michel Ariëns en consumentenpsycholoog Patrick Wessels kijken in hun podcastserie Aandachtstrekkers naar online trends. In de aflevering die je hieronder kunt beluisteren hebben ze het specifiek over reviews: de betekenis én hoe je ermee om kunt gaan als ondernemer.

5

Investeer in vindbaarheid (SEO)

Zodra je jouw webshop bent gestart en je de eerste omzet maakt wil je die natuurlijk verhogen. Dat vraagt om meer bereik, en dus meer bezoekers in de webwinkel.

Investeer bijvoorbeeld in SEO. Laat onderzoek doen naar de zoektermen die jouw klanten waarschijnlijk gebruiken. Zoek het in een specifieke niche, waar de concurrentie nog niet te hoog is. Of richt je op een kleinere doelgroep, die heel bewust zoekt naar bepaalde producten.

Tip: wil je zeker weten dat de SEO-zoektermen inderdaad extra omzet opleveren? Gebruik SEA (bijvoorbeeld Google Ads) om de zoekwoorden te testen. Een SEA-specialist kan je daarbij helpen.

Webshop starten

Dus wil jij een webshop starten? Gebruik de bovenstaande tips om keuzes te maken, bijvoorbeeld als je ontzettend veel van plan bent. Waarschijnlijk zit je vol met ideeën. Als je niet goed weet waar te beginnen helpen de tips je de juiste richting te bepalen. Daarmee maak je de kans een stuk groter om succesvol te starten, zodat je binnenkort jouw eigen webshop hebt en daar de omzet mee maakt die je wilt.

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws