Nieuws Familiebedrijf
Breng focus aan om door te kunnen groeien
Ruim vijftien jaar geleden nam Martijn Bos het bedrijf van zijn vader over. Inmiddels is Boska Holland Cheesewares flink gegroeid. Maar dat ging niet vanzelf. Bos volgde veel workshops en cursussen om de ondernemer te worden die hij nu is.

Boska Holland Cheesewares is producent van kaasschaven, raspen en zo'n duizend andere producten die met kaas te maken hebben. ,,Toen ik het bedrijf van mijn vader overnam, was ik 24. Ik bemoeide me overal mee", begint Bos. ,,Maar op een gegeven ogenblik kwam ik erachter dat ik een barrière voor het bedrijf vormde om door te groeien. Het voornaamste dat ik de afgelopen vijftien jaar heb geleerd is focus aanbrengen." Boska, waar destijds een man of acht werkte, heeft inmiddels 75 man op de loonlijst staan en de werknemers in de fabrieken in Azië en de sociale werkplaats in Woerden worden nog niet eens meegerekend. ,,Om te kunnen groeien, zijn we gaan exporteren en met een uitgebreid assortiment de consumentenmarkt op gegaan." Het bedrijf exporteert nu naar 90 landen. De omzet zit rond de 20 miljoen euro.
Personal coach
De afgelopen jaren heeft Bos allerlei cursussen en workshops gevolgd. Zo heeft hij het driejarige Entrepreneurial Masters Program gevolgd aan het befaamde Massachusetts Institute of Technology in Boston. ,,Ik ben nu zelfs bezig met het vierde jaar." Het idee om dat te doen komt uit de Entrepreneurs Organization, een wereldwijd netwerk van ondernemers waarvan Bos deel uitmaakt. ,,Ik wissel elke maand met tien andere ondernemers ervaringen uit. Dan gaat het niet alleen over zakelijke aangelegenheden, maar ook over familie en persoonlijke dingen."
Lees ook: Directeur van opleidingsinstituut de Baak houdt ondernemer spiegel voor
Begrijpen
Focus aanbrengen in zijn activiteiten leerde Bos van een personal development coach. ,,Mijn vrouw bereikte de top in de zeilwereld dankzij zo'n coach. Ik stuur nu nog maar drie mensen aan: mijn personal assistent, mijn directeur en het hoofd van de afdeling design." Als Bos het zegt, klinkt het makkelijk, maar tussen de regels door blijkt hoe moeilijk het voor hem is om niet te veel voor de troepen uit te lopen. ,,Mijn motto is: je moet eerst begrijpen voordat je begrepen wilt worden."
Ik vormde een barrière voor het bedrijf om te groeien.