Nieuws Familiebedrijf
De miljoenenomzet van Tim en Tom Coronel
Na het uitrijden van de Dakar-rally staat de volgende uitdaging voor de deur van Tim en Tom Coronel: de Morocco Dessert Challenge. Tim: ‘Dakar is bedoeld om je te slopen; dit is voor de fun.’ Je zou het bijna vergeten, maar tussen de races door zijn ze ook nog gewoon aan het werk, in sport, marketing en media.

Tom: ,,Vraag eens om je heen wie Dakar zou willen rijden. Dan zegt iedereen: dat zou ik wel willen. Maar niemand doet het. Dat is toch raar? Maar als je iets wilt, moet je het toch gewoon doen? Als iemand anders het kan, als wij het kunnen, kan jij het toch ook? Als je een beetje slim en handig bent, moet je dat toch kunnen bereiken? Ik zeg niet dat ik Carl Lewis voorbijren, maar als ik net zo veel train als hij, waarom zou ik dan niet net zo hard kunnen lopen als hij?
Dat is gewoon een kwestie van focus. Als je iets leuk vindt en er veel tijd aan besteedt, word je er automatisch beter in dan mensen die alleen van negen tot vijf iets doen. Dat werkt met racen zo, maar dat werkt ook met ondernemen zo. Komt bij dat je de markt wel moet aanvoelen. En dan helpt het als je er op de werkvloer hands-on zelf mee bezig bent.”
Scheelt misschien ook dat jullie nogal competitief zijn ingesteld.
Tom: ,,Als wij aan een competitie meedoen, al is het met een step over Zandvoort, al is het voor de slechtste reclame, het maakt niet uit, gaan we die aan. Dat is wat ons altijd drijft, dat is waar.”
Lees ook: Broers Coronel gaan vol gas in business
En jullie hebben een socialmediabureau.
‘Ja, Booster Media Solutions. Is van Tim en mij en van Marc Koster, met wie ik het webshopbedrijf Create2Fit heb opgezet. Zitten we alle drie voor een derde in. Is eigenlijk een uit de hand gelopen grapje. We vinden social media gewoon leuk. En anderen hebben behoefte aan onze kennis. Nou, dan maken we daar toch een bedrijfje van. Dan helpen we. Ik adviseer mensen om me heen. Als zij twee uurtjes met me willen kleppen en willen dat ik al hun socialmediakanalen check en aan elkaar koppel, dan doe ik dat toch? Ik denk dat ik daar vier uur per week mee bezig ben. Maar ik draai geen 36-urige werkweek, hè, en ik kijk geen televisie.’
Anderen hebben behoefte aan onze kennis. Dan maken we daar toch een bedrijf van.
Wanneer houdt de competitie op? Als het over geld gaat?
Tom: ,,Qua geld zitten we hetzelfde in onze holding (met onder andere een kartbaan, het Dakar-project en een klimhal, red.). Onze oudste broer Raymond krijgt als financieel directeur 40 procent en voor de rest krijgen broer Jip, die verantwoordelijk is voor de horeca van de holding, Tim en ik ieder 20 procent. We hebben onder meer twee sportscholen: Coronel Sports en IZI Fitness. IZI Fitness is de onderkant van de markt, Coronel Sports de bovenkant, heel luxe.
In Sports zit ik voor 10 procent, maar voor de rest heb ik wel een winstdeling van 20 procent. Dat klinkt mooi, maar dat kan er ook op neerkomen dat ik moet betalen, hè. Dat heb ik ook weleens meegemaakt. Het is niet alleen halen. Als er geen winst is gemaakt, hebben mijn broers nog wel een salaris, maar dan heb ik pech gehad.’
De bedrijven van de familie Coronel
De bedrijven van de familie Coronel vallen deels onder de holding die Raymond Coronel, de oudste broer, heeft opgezet:
- Kartbaan (omzet: 1,4 miljoen euro)
- IZI Fitness Huizen (omzet: 432.000 euro)
- Coronel Sports (omzet: 1,5 miljoen euro).
- Ook het Dakar-project valt onder de holding. Kosten: 630.000 euro. De ton die Tim en Tom voor hun werk voor Allsecur krijgen, gaat naar het Dakar-project.
- Per jaar wordt Tom een keer of 80 ingehuurd voor een lezing à 2500 euro. Van dat bedrag gaat 20 procent naar de Speakers Academy. De rest stopt hij in de Dakar-pot.
- Create2Fit (omzet: 31 miljoen euro) valt buiten de holding.