Nieuws Familiebedrijf
Dubbelslag Faja Lobi: start sharefunding en verkrijgbaar in Albert Heijn-winkels
Faja Lobi, marktleider in de Surinaamse keuken, ligt vanaf dinsdag 20 juni in het schap van de Albert Heijn. Met deze doorbraak zet het bedrijf naar eigen zeggen de Surinaamse keuken op de kaart. Ook start de onderneming een sharefunding van een miljoen euro.

Het team van Faja Lobi bij de uitreiking van de titel Website van het Jaar 2022. Foto: Faja Lobi
Faja Lobi, het merk voor Surinaams eten, is gestart met een sharefundingcampagne. Het bedrijf wil 1.000.000 euro in vier rondes ophalen om daarmee de groei van het merk te versnellen. De eerste stap is al gezet: vanaf dinsdag 20 juni ligt Faja Lobi in meer dan 1.000 filialen van Albert Heijn met 20 producten. Met deze groei in verkrijgbaarheid en de extra funding wil Faja Lobi heel Nederland inspireren met de kleurrijke en smakelijke gerechten uit Suriname.
Van kleine toko naar 600.000 culinaire vrienden In 1980 introduceerden Jay en Sandhia Laigsingh de Surinaamse keuken in Nederland. Zij staan nu nog steeds aan het roer van het merk Faja Lobi. Met hun merk wil het stel de consument dagelijks laten genieten van authentieke familierecepten die generaties lang zijn overgedragen van moeder op dochter.
''Ik zie het al voor me: duizenden familieleden die samen 1.000.000 euro investeren en bouwen aan een gepassioneerd familiebedrijf met familieleden in heel Nederland''
Snelle groei Faja Lobi vraagt om kapitaal
Op social media is het merk naar eigen zeggen de grootste levensmiddelenfabrikant en deelt men dagelijks recepten, kookboeken en kookvideo’s met 600.000 culinaire vrienden. De waardering werd de laatste jaren door haar sterke achterban bekroond met acht keer de prijs voor Beste Website van het Jaar, drie keer de prijs voor Beste Product van het Jaar en Crowdfunder van het Jaar 2016. De ruim 50 producten zijn te koop in meer dan 1.500 toko’s.
De Surinaamse keuken is één van de snelst groeiende buitenlandse keukens op de Nederlandse markt. Faja Lobi groeit naar een omzet van 13 miljoen euro, mede door de samenwerking met AH. Daarmee is de grootste hobbel voor verdere groei weggenomen. De snelle groei vraagt om kapitaal van minimaal 1 miljoen euro. De financiering wordt ingezet voor verdere groei van de organisatie, maar vooral om de naamsbekendheid en hoeveelheid sales te vergroten. Het doel is de voorziene groei te kunnen financieren met voorraadvergroting, marketing en uitbreiding van de organisatie.
Lees ook: Zo veroverde Go-Tan Nederland met woksauzen, kroepoek én borrelnootjes
Investeerders als aandeelhouder
Faja Lobi wil investeerders laten profiteren van de groei door hen aandeelhouder te maken via sharefunding. Via het platform Eyevestor geeft Faja Lobi aandelen uit aan investeerders. Instappen kan vanaf 100 euro, maar het geeft ook ruimte voor grotere investeerders. Jay Laigsingh: ,,Het is mijn droom om samen met onze community te groeien. Ik zie het al voor me: duizenden familieleden die samen 1.000.000 euro investeren en bouwen aan een gepassioneerd familiebedrijf met familieleden in heel Nederland.”
Foto: Faja Lobi
Lees ook: Kaasmaker De Fryske haalt binnen twee dagen 750.000 euro aan groeifinanciering op