Nieuws Familiebedrijf
Familiebedrijf met sterke waarden doet 't beter dan 'gewoon' bedrijf
Familiebedrijven met sterke waarden preseteren beter dan 'gewone' ondernemingen. Dat blijkt uit onderzoek van het Erasmus Centre for Family Business (ECFB), BDO Accountants en Rabobank onder 13 Nederlandse en 2 Canadese bedrijven. Het is voor familiebedrijven zinvol om hun waarden duidelijk uit te dragen.

De financiële waarde van familiebedrijven ligt gemiddeld 7 procent hoger dan vergelijkbare niet-familiebedrijven. Verder blijkt de rentabiliteit 16 procent hoger te liggen. "Meer nog dan bij 'gewone' organisaties vormen bij familiebedrijven de waarden een ankerpunt, zowel voor de eigen familie en onderneming als voor de omgeving", zegt Joost Vat, partner bij BDO.
"Iedereen weet waar het bedrijf voor staat en wat ervan kan worden verwacht. Een sterke identiteit helpt werknemers om hun persoonlijke doelen te matchen met die van de organisatie, waardoor ze zich meer inzetten voor het bedrijf."
Volgens professor Pursey Heugens van de Rotterdam School of Management tonen studies uit de afgelopen jaren consequent aan dat familiebedrijven beter presteren. "Vooral als de kernwaarden helder zijn, doen familiebedrijven het goed."
Mirelle Pennings van Rabobank stelt dat bedrijven die hun familiewaarden authentiek uitdragen, als geen ander de verbinding kunnen leggen met klanten en leveranciers. "Vooral bij zakendoen in het buitenland speelt vertrouwen een grote rol. Ook dan hebben familiebedrijven een streepje voor als zij hun familiewaarden benutten."
Verschillende waardenBij die familiewaarden kan worden gedacht aan zaken als-bescheidenheid-'correct' handelen-'netjes' werken-opofferingsgezindheid-ondernemerschap-duurzaam rentmeesterschap-familieharmonie
Bij generatiewisselingen zijn familiewaarden juist kwetsbaar, constateren EFCB, BDO en Rabobank. Dat komt omdat nieuwe generaties in een andere wereld leven en vaak een andere levensinstelling hebben. "Waardenoverdracht bij opvolging binnen familiebedrijven is een proces dat tijd en aandacht verdient", aldus Pursey Heugens.
Dat de oorspronkelijke waarden van een familiebedrijf in de loop der tijd transformeren, is volgens Heugens niet erg. "Zolang er maar een duidelijke link blijft naar het verleden. Dat is het resultaat van waardenoverdracht."
Het volledige onderzoeksrapport is hier te lezen
Gerelateerde artikelenZoon neemt familiebedrijf In Person overFamiliebedrijf 120 jaar gevestigd in statig grachtenpand