ActueelFamiliebedrijf

Giga verkoopsuccessen Goorse bakwinkel door Heel Holland Bakt

beeld deondernemer
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Ik kijk zondagavond naar twee schermen: op de tv naar Heel Holland Bakt en op m’n smartphone naar de statistieken van onze webshop”, vertelt Gerrit Bouwhuis (56) uit Rijssen, directeur van Baktotaal Bouwhuis. Afleveringen van de bakwedstrijd doen de zaak goed. „Het aantal bezoekers van de webshop zie ik dan met tientallen tegelijk omhoogschieten.”

Zoon Bas (23), net als zijn oudere broer Robert (28) actief binnen het bedrijf, valt zijn vader bij: „Laatst keken er opeens tien mensen tegelijkertijd in onze webshop naar hetzelfde product: een chocoladevorm. Let wel: we hebben circa 10.000 verschillende producten! Of ze zoeken tijdens een uitzending van Heel Holland Bakt op de term ‘chocoladevorm’ - dat komt ook voor.”

Lees ook: Heel Holland Bakt: zo kun je meeprofiteren van het miljoenensucces

Lees verder onder de advertentie

Tot twee weken geleden kon je bij het Goorse bedrijf nog met een winkelwagentje tussen de stellages door lopen, maar nu gebeurt het shoppen online. Afhalen kan nog wel. In de webshop zijn alle producten te vinden die in de drie grote hallen van het bedrijf liggen opgeslagen. Zo zijn er cakebakken, broodmachines, beslagkommen, taartsnijders, caketemperatuurmeters, tulbandvormen en appelschillers, maar ook suiker en chocolade callets en andere ingrediënten voor het zelf bakken van cakes en taarten. Wekelijks ontvangt het bedrijf 2.000 tot 2.500 orders. In totaal gaat het dan om bijna 10.000 producten.

Omzetstijging

Supermarkten, warenhuizen en aanbieders van bakworkshops profiteren allemaal mee van het succes van programma’s als The Great British Bake Off en Heel Holland Bakt. Markt onderzoeker IRI Nederland toonde twee jaar geleden al aan dat de verkoop van bakproducten en dessert ingrediënten in supermarkten de laatste jaren fors is gestegen - ten opzichte van 2011 circa 15 procent - en constateerde dat die trend wordt aangejaagd door Heel Holland Bakt.

Bij het Goorse bedrijf merken ze precies hetzelfde. „Omdat de serie van dit jaar pas drie weken onderweg is, is het moeilijk te zeggen welk product dit jaar trending wordt. We merken al wel dat chocolade helemaal in is. Mensen kunnen hier zakken van 10, 2,5 of 1 kilo vol pure, witte of melkchocolade bestellen en dat gebeurt massaal. Die chocolade gebruiken ze voor het maken van een eigen taart”, aldus Bas.

Lees verder onder de advertentie

Gerrit trekt een sloffenring uit de schappen. „Dit is één van de producten die tijdens en na de afleveringen van 2016 veel werden besteld. Het is een vormpje voor het maken van een kersentaart, met aan de korte zijdes een gaatje waar je een houten prikker door kunt steken. Vruchten in een taart hebben de neiging te zakken. Een stokje houdt de kersen op de juiste plek. Dit product was een absolute hit. Ook de gewone sloffenvorm, een basisvorm voor een aardbeienslof en veel andere producten, was vorig jaar populair. Net als een steker om vanille batons, koekjes, van te maken. Van die producten hebben we er door Heel Holland Bakt tientallen meer verkocht dan anders. Onze omzet is het afgelopen jaar 30 à 40 procent gestegen, naar 4 miljoen euro. Dat komt niet alleen door het tv-programma. Maar dat draagt daar wel aan bij.”

Nieuw tv-programma

Op zijn beurt helpt Baktotaal Bouwhuis tv-shows. Gerrit: „RTL 4 gaat in een nieuw programma op zoek naar de beste chocolatier van het jaar. Wij leveren bakkersgereedschappen die ze gaan gebruiken in dat program ma.” En zelf een taart bakken? Gerrit strijkt met zijn hand over zijn ietwat bolle buik en lacht: „Ik houd van zoet - dat kun je wel zien! Een goede taartenbakker ben ik niet. Ik val in de categorie hobbybakker. Een citroen- en limoentaartje van mij viel erg in de smaak. Maar ik wilde eens een simpel brood bakken en dat werd een heel plakkerig goedje. Dat heb ik meteen in de prullenbak gegooid.”

Een goede taartenbakker ben ik niet. Ik val in de categorie hobbybakker.

Gerrit Bouwhuis, Baktotaal Bouwhuis