Nieuws Familiebedrijf
Familiebedrijf Van der Valk: het ei van de toekan
Na bijna tachtig jaar bouwt Van der Valk eindelijk een hotel in Amsterdam. Rick Polman en Jan Broeks, vierde generatie in het familiebedrijf, richten hun blik nu voorzichtig op Europa.

"Zie je die toekan?" grijnst Jan Broeks, terwijl hij zich over de maquette van Hotel Amsterdam buigt. "Die gaan we nog een beetje groter maken." Jan en zijn neef Rick Polman zijn bestuurders van Luiten-Van der Valk Beheer, een van de 'staken' van het familie-imperium. Het hoofdkantoor is gevestigd in Waalre. De heren zijn in hun nopjes met de aanwinst, waarvan de opening medio 2017 staat gepland. Het L-vormige hotel met een 60 meter hoge toren komt aan de Joan Muyskenweg in het Amstel Business Park. Eindelijk weer eens een mooi gebouw, oordeelde de Amsterdamse welstandscommissie. Het hotel gaat 206 kamers tellen, twee restaurants, een café aan het water, tien zalen en ruimtes voor fitness en wellness met een openluchtzwembad. De kosten: 25 miljoen euro. Jan: "Mooi van deze plek is de aansluiting op de A2 en A10. We zitten op 10 minuten van de binnenstad met het openbaar vervoer en tussen de Arena en de RAI. De Zuidas en bedrijven zoals Philips zijn in de buurt. Het is zakelijk én toeristisch een sterk gebied."
Directiewisseling
De groep Luiten-Van der Valk, waarvan de vaders van Rick en Jan jarenlang ook allebei bestuurders waren, wijzigde bij de laatste directiewisseling van koers. Rick en Jan werken 25 jaar in het bedrijf. Rick: "Ik 20 jaar in Eindhoven, Jan in Volendam. We hebben uitgebreid - drie hotels in Duitsland - en bestaande vestigingen gerevitaliseerd. Vier jaar geleden zetten we een stap richting België met de bouw van een hotel in Brugge en Hotel Brussels Airport. Maar de vraag was waar we precies naartoe wilden groeien. We moesten een besluit nemen over onze toekomst."
Wegrestaurants
De tijd van de wegrestaurants, overigens nog steeds een unique sellingpoint van Van der Valk, is voorbij, zegt Rick. "Als we onszelf als ondernemers serieus willen nemen, moeten we onze horizon verbreden. We willen aanwezig zijn in de top 3 van steden in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Nu moeten we daar locaties gaan zoeken. Het was natuurlijk raar dat Van der Valk geen hotel in Amsterdam had, hoewel we er wel één hebben in de buurt van Schiphol. We zijn trots op deze stap. Alles klopt. Deze ontwikkeling past in onze visie."
Het ei van Columbus: hotels verwerven of ontwikkelen op locaties bij het centrum van grote steden met liefst een of meer multinationals, in de buurt van een snelweg, een vliegveld of een haven. Zo is het Scandic Hotel in Antwerpen gekocht en inmiddels getransformeerd tot het Van der Valk Hotel Antwerpen. Maar de wishlist van de neven is langer.
Jan wil eerst 'rustig' Amsterdam bouwen alvorens de focus te verleggen, onder meer naar het buitenland. "De spanne waarin we zoeken wordt steeds groter. Maar we kunnen niet alles tegelijk. We zullen niet ineens 26 hotels overnemen in China."
Rick grinnikt: "Je hoeft bij ons het wiel niet opnieuw uit te vinden. Dat is dé kracht van ons bedrijf." En tevens de zwakte, voegt hij er onmiddellijk aan toe.
"We zijn een familiefranchise. Het management van alle honderd hotels is in handen van familieleden. Er is geen centrale leiding, maar wel een overkoepelende stichting die namens de familie het beheer bewaakt van de naam en het beeldmerk. Met zestien hotels in Nederland, België, Duitsland en Zuid-Frankrijk, in totaal zo’n tweeduizend kamers, is Luiten-Van der Valk Beheer een van de grotere staken."
De oorsprong van de Luiten-groep ligt in Wassenaar. Oma en opa, Ina van der Valk en Henk Luiten, runden daar een restaurant. Rick: "Oom Gerrit en oom Arie sloegen aan het uitbreiden. Was je succesvol, dan vroegen ze je het nieuwe wegrestaurant te managen. Ik pakte op mijn zestiende mijn koffers. Ik heb een jaartje in Zuid-Frankrijk gezeten en drie jaar in Akersloot. Zo leerde ik het vak. En nog steeds leidt de familie intern op."
De vaders van Jan en Rick, Cees en Jan, waren ook allebei bestuurders. Nu verdelen de neven de taken onderling. Jan doet in Amsterdam de bouwbegeleiding en Rick neemt de interne logistieke organisatie en sales voor zijn rekening. Jan: "Wij hebben onze verworvenheden via onze ouders van onze grootouders gekregen. Wij zijn de generatie die het nu moet doen. We zijn niet rijk in materiële zin, wel door de manier waarop we mogen ondernemen en voor elkaar zorgen."
Casino's en wellnessIn vergelijking met pakweg 25 jaar geleden komt bij het exploiteren van een hotel nu veel meer kijken. Rick: "Je kunt niet meer zonder specifieke hbo-opleiding. De organisatie van de administratie en het personeelsmanagement is stukken ingewikkelder geworden." Jan: "We hebben zaken overgenomen en geprofessionaliseerd. Nu zijn we op het punt beland dat we zelf projecten gaan ontwikkelen. Dat is een grote stap richting een andere toekomst. We hebben het vertrouwen van de familie."
Lees ook: Van der Valk 2.0: Hip, luxe en voor ieder een fijne plek
"Het is goed dat wij als familie blijven nadenken over onze posities. De markt verandert snel. We moeten lean and mean blijven, niet log worden. We moeten samenwerken met andere partijen, zorgen voor andere features, zoals casino's en wellnessfaciliteiten."
De restaurants in de hotels, decennialang het handelsmerk van het Van der Valk-concern, blijven belangrijk. De tijd van de kers op de appelmoes heeft het bedrijf inmiddels ver achter zich gelaten. De restaurants zijn verregaand gemoderniseerd, inclusief de keuken en dus de menukaart. De ondernemers kijken goed om zich heen. Ze zijn gecharmeerd van Johnny River, een bar-restaurant annex werkplaats en koffieshop recht tegenover het nieuwe hotel in Amsterdam. Die zaak genereert traffic.
Zonnetje, flesje bier op tafelDe inrichting is eigentijds: rauw en industrieel. De koffie smaakt goed, de broodjes zijn goedkoop. Je kunt er loungen, maar ook vergaderruimte huren. Ideaal ook voor hun eigen gasten. Ze denken na over een boulevard langs de Duivendrechtsevaart. De mannen zien zich al aangenaam verpozen aan de waterkant. Zonnetje, flesje bier op tafel, de wereld aan hun voeten.
Jan: "Binnen tien jaar willen we in Kopenhagen zitten. Misschien ook in Parijs of Londen. Daar gaan we ons als nieuwe generatie hard voor maken."
"De verhuizing naar Eindhoven was destijds voor mijn ouders al een wereldreis, hahaha. Maar onze generatie wordt steeds mobieler. Het vervoer is sneller en goedkoper geworden, de afstanden zijn korter, de communicatie is anders."
"We voelen de markt aantrekken. We geloven in Amsterdam. Een hotel op hoog niveau: het is een mooie uitdaging. Met dit nieuwe hotel krijgen we een betere dekking in Nederland. Wij denken dat hier in de toekomst meerdere Van der Valk-hotels zullen worden gevestigd. De ruimte en de mogelijkheden zijn er. En wij kunnen daarbij juist profijt van elkaar hebben."
Rick: "Zelf staan we op het punt om uit te vliegen over Europa. Dat is wel grappig om te zien. Wij willen internationaliseren. De tijdgeest maakt dat mogelijk. We hebben de familie om gemakkelijk te verhuizen naar een ander land."
Familiebedrijf
De geschiedenis van het familiebedrijf Van der Valk begint in 1939, als Martien van der Valk sr. dranklokaal De Gouden Leeuw in Voorschoten ombouwt tot een hotel. De keten telt nu honderd hotels, waar zesduizend mensen werken. De omzet bedraagt zo’n 600 miljoen euro.
Amsterdam
Het Van der Valk Hotel in Amsterdam is een ontwerp van Oeverzaaijer Architectuur en Stedebouw in de hoofstad. Het is een compacte, stedelijke versie van hun hotelformule, stelt ir. Wouter M. Zaaijer. Hij beschouwt het gebouw in combinatie met het aangrenzende water en landschap als een mooi, degelijk stukje stad aan een van de belangrijkste entrees van Amsterdam.
Binnen tien jaar willen we in Kopenhagen zitten