Nieuws Familiebedrijf

Internet van levensbelang bij rederij

Waar Rederij Trip voorheen in visbladen en kranten adverteerde, is nu de drietalige website van levensbelang om de belangrijkste markten in Nederland en Duitsland te bewerken.

John de Graaff | Foto: Frank Jansen 27 maart 2017

Silvia Roos Rederij Trip

Scheveningen slaapt nog op deze kille zaterdagmorgen. Alhoewel? Aan de Dr. Lelykade staat een bijzondere mix van zo'n 30 kerels op het punt met Rederij Trip uit te varen om de Noordzee leeg te hengelen.

Uiteenlopend

Dit geeft meteen de populariteit aan van de rederij. Al 55 jaar is de zee het werkterrein van het Scheveningse familiebedrijf, met zeer uiteenlopende producten. Je kunt - al naar gelang het seizoen - makreelvissen, ankervissen of wrakvissen, een toeristische rondvaart maken of uitvaren voor het verstrooien van as van een overledene. ,,Dat laatste doen we al sinds de beginjaren", zegt Silvia Roos (44), vrouw en rechterhand van directeur Dick Roos (56). ,,Eerst een enkele keer per jaar voor een excentriekeling, nu varen we bijna dagelijks uit voor zowel uitvaartverzorgers, crematoria als particulieren."

Kleinere vloot

De rederij ontstond in 1962 als sleepbedrijf, op initiatief van Dick Roos sr. (in de volksmond Tripje genoemd, naar een aloude stripheld in de Haagsche Courant) en zijn zonen Dick jr. en Bert. ,,De laatsten hadden al snel een naam gevonden voor de sleepboot: Trip", vertelt Roos. ,,Hun vader was daar niet blij mee. Hij heeft zijn zoons drie maanden niet aangekeken...''

De successen regen zich al snel aaneen: in 1964 volgde een tweede sleper (Eurotrip), in de jaren 70 werden de Trip Tender en Trip Senior aangeschaft, gevolgd door de Trip Junior in 1982. Momenteel bestaat de vloot uit de laatste drie schepen, maar dat gaat volgens Roos veranderen. ,,Mede door de crisis en hoge onderhoudskosten van de schepen hebben we besloten een schip te gaan verkopen."

Internet van levensbelang

Internet is voor Trip zo ongeveer van levensbelang geworden. Werden de belangrijkste markten Nederland en Duitsland lang met advertenties in visbladen en kranten bewerkt, nu gaat alles via het web, in het Nederlands, Duits en Engels. Met 10 medewerkers, allen oproepkrachten, wordt zo'n 200 dagen per jaar uitgevaren met in totaal gemiddeld 10.000 klanten. In dat cijfer zit ook het internationale gezelschap tijdens het zeevisdebuut.