Nieuws Actueel

Voetbalstartup groeit met 250 procent door slimme social media strategie

Een voetbalclub vergelijkbaar met het Netflixmodel. Dat is hoe je FC Urban het best kunt omschrijven. Voor nog geen tien euro per maand kunnen mensen voetballen waar en wanneer zij dat willen. Ondernemers Kees Lohman (33) en Joep Lamme (31) zijn inmiddels ruim een jaar onderweg, hebben bijna duizend betalende leden en zijn goed voor een kleine 120 duizend euro omzet per jaar.

Robbert Daalder | Foto's: FC Urban 17 november 2018

FC Urban groeibriljant abonnementen Engeland

Waar het dankzij een investering van twee ton allemaal begon met voetballen op unieke locaties zoals het Vondelpark, het Museumplein en de RAI in Amsterdam, heeft de olievlek van FC Urban ondertussen ook Rotterdam, Groningen, Utrecht, Nijmegen, Hoorn, Den Haag en Haarlem bereikt. Dat we hier te maken hebben met een partij om rekening mee te houden, onderstreept men met wedstrijden op Engelse bodem. ,,We zitten sinds kort ook in Londen waar zo’n honderd mensen zich bij ons hebben aangesloten.”

Groei van 250 procent

Medeoprichter Lamme vertelt het met een grijns van oor tot oor. En terecht, want de wijze waarop FC Urban zich momenteel ontwikkelt, is indrukwekkend. ,,Tot nu toe hebben we zo’n duizend wedstrijden gespeeld. Het is zeven tegen zeven, dus dan heb je het over 14.000 man die op onze veldjes een balletje trappen. Dat vind ik bijzonder. Iedere maand komen er honderd leden bij. Afgelopen maand zelf honderddertig. In dat opzicht zijn we in een jaar tijd met 250 procent gegroeid."

FC Urban groeibriljant abonnementen Engeland 1

Naast de aanwas van nieuwe leden komen er ook steeds meer nieuwe steden bij. ,,We zijn nu bezig met Eindhoven en het lijkt erop dat we daar de juiste mensen hebben gevonden die de kar daar voor ons gaan trekken. En dan is Engeland er natuurlijk ook nog. In Londen gaat het goed en daarom kijken we nu naar Manchester. Vet hè?”

Steeds populairder

Aanmelden via een app, aangeven wanneer je wilt spelen, waar je in actie wenst te komen en na een wedstrijd inclusief hesjes en een Urban Master (scheidsrechter) je statistieken bekijken; het wordt steeds populairder. De ervaring leert dat voetballers het zat zijn om contributie te moeten betalen bij een verenging. Dat ze het zat zijn om vaak de hele dag kwijt te zijn voor een verre uitwedstrijd en doordeweeks met veel te weinig mensen te moeten trainen.

Kracht van social media

FC Urban, dat investeren momenteel nog boven winst maken verkiest, speelt daar perfect op in en doet dit vooral door de kracht van social media optimaal te benutten. Lamme: ,,Hier besteden we een flink deel van ons budget aan. We maken gebruik van Google Ads, maar Facebook is ook en belangrijk marketinginstrument. Net zoals Instagram dat is. Wij kunnen nieuwe spelers aantrekken door onze unieke spots extra te belichten."

,,Zodra mensen een toffe foto zien van een verlicht speelveld op het dak van een gebouw, dan triggert dat. Ze willen zichzelf hier ook op zien. Ze maken gebruik van het aanbod om de eerste keer gratis te spelen en vervolgens ze zijn verkocht. Die conversie is heel erg hoog. In Engeland komen zelfs al onze leden via social. We hebben de juiste formule gevonden om de groei te realiseren die we voor ogen hebben.”

Meerdere investeerders

,,We hebben dit allemaal op poten kunnen zetten met de hulp van twee investeerders. Maar om verder te kunnen groeien, gaan we volgend jaar kijken naar een derde partij. We zullen onze ambities opnieuw helder in kaart moeten brengen. We zullen moeten bedenken hoe ver we willen groeien en op welke termijn dat moet gebeuren. Gelukkig hebben we de juiste mensen om ons heen verzameld om te kunnen bepalen welke investering daarvoor nodig is”, verklaart Lohman.

FC Urban groeibriljant abonnementen Engeland 2

Hij verzekert vervolgens dat de offline werkzaamheden ondertussen ook gewoon doorgaan. ,,Joep en ik zijn continu bezig met het binnenhalen van leads. We flyeren waar we kunnen en laten ons bijvoorbeeld ook zien op open dagen van scholen. Recent nog In Nijmegen en Groningen. We hebben een stand gekocht, daar een doeltje en wat ballen bij opgesteld en ons verhaal verteld aan iedereen die het maar wilde horen. Er komen daar veel studenten die nieuw zijn in de betreffende stad. Ze zijn op zoek naar een sport, vaak voetbal, en daar spelen wij met ons concept op in.”

Truien en mutsen

Het staat als een paal boven water dat FC Urban groeit als kool. En de intrede in een piekfijn kantoor aan de Amstel is daar nog maar eens een bewijs van. De zaken gaan zelfs zo goed dat Lamme en Lohman met Luuk Kramer (21) hun eerste medewerker hebben aangenomen.

Als kers op de taart is het duo ook begonnen met merchandise. ,,Wij doen zelf vaak mee met wedstrijden en dragen dan wel eens een trui met ons logo erop. Op een avond was er een speler die vroeg of hij ook zo’n trui kon scoren. Die hadden we niet, maar het bracht ons meteen op een idee. Dit is natuurlijk een heel goede vorm van marketing. Jongens die jouw merk dragen. En ook nog eens met trots. Dat moet je hebben", aldus Lohman.

,,En we hebben inmiddels ook mutsen in de verkoop”, gaat Lamme verder. ,,Hoewel het koude weer nog niet echt wil doorzetten, heb je deze straks ook nodig. We hebben overigens ook een samenwerking met voetbalshop.nl. Mensen die zich bij ons aanmelden, kunnen via deze webshop voetbalschoenen met korting kopen. Wij krijgen vervolgens een percentage van de omzet.”

Interessant voor bedrijven

Lohman: ,,Voetbalshop.nl kan via ons een nieuwe doelgroep bereiken. Dit zijn voetballers die niet lid zijn van een club en hun spullen dus nog moeten kopen. Of opnieuw moeten kopen. En zo zijn er meer bedrijven die zich aan ons willen verbinden omdat wij de millennials hebben. We hebben dagelijks contact met ze en in fysiek opzicht ontmoeten we ze ook nog eens meerdere keren per week."

,,Als ik dit zo allemaal benoem, besef ik me opeens weer even dat het de goede kant opgaat met FC Urban. De operatie die voor onze dienst nodig is, slaagt in alle steden. Onze droom om de grootste club ter wereld te worden is echt haalbaar.”