Nieuws Actueel
Foodfestivalhype bereikt hoogtepunt in Den Bosch
Acht eet-evenementen worden er dit jaar sowieso in Den Bosch gehouden. De foodfestivalhype lijkt op zijn hoogtepunt, zeker in de steden in de provincie. Dit schrijft het Brabants Dagblad.

Nieuwkomer bij de eetfestiviteiten in Den Bosch is festival Foodstock eind juli. Davy Versfeld van Foodstock uit Eindhoven vroeg in maart zijn vergunning aan bij de Bossche gemeente. Hoewel het felbegeerde papiertje nog niet binnen is, is hij ervan overtuigd dat het elk moment kan arriveren. Foodstock mikt op een breed publiek: ,,We richten ons op 30-plussers maar ook de kinderen en opa's en oma's moeten zich kunnen vermaken. We hopen op zo'n 10.000 bezoekers.''
Verdienmodel
Over het verdienmodel kan Versfeld kort zijn: ,,De drankomzet. Daarnaast betalen de foodtrucks twintig procent van hun omzet als stageld.'' Hij ziet een verschuiving in vraag en aanbod: ,,Het seizoen wordt steeds langer met meer indoorevenementen. De markt voor foodevenementen lijkt wel wat te verzadigen, zo ging Nederland Kookt afgelopen week failliet.''
Foodbooker
Schijndelaar Dolf Huybers, een van 's lands eerste foodboekers, loopt al ruim een decennium mee in mobiele keukens-business met zijn bedrijf Maraboe Productions. De foodboeker heeft een meer filosofische inslag. Huybers vindt dat er altijd ruimte is voor een goed idee, mits er met liefde aan gewerkt wordt: ,,Ik ben begonnen als boeker voor een paar mobiele keukens, dat liep al snel storm, tè storm. Ik besloot bij mijn leest te blijven waarbij drie zaken voor mij essentieel zijn: hoe het totaalplaatje eruit ziet, de kwaliteit van het eten en echte mensen die in de keuken staan. Geen uitzendkrachten maar mensen die met hart en ziel hun product maken. Het klinkt romantisch, maar ik ben ervan overtuigd dat het publiek dat merkt. Als je met passie en plezier met je product bezig bent, dan komt het bij het publiek ook zo binnen. Stress merk je en proef je uiteindelijk.''
Verzadiging
David Maartense van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners: ,,De foodtruckmarkt lijkt qua aanbod wel te verzadigen. Het is geen gemakkelijke markt om in te opereren. Er komen veel foodtrucks bij, maar er verdwijnen er ook veel. De marges zijn klein en het is vaak hard werken voor weinig geld. Wel is het zo dat naar verwachting de foodfestivals de komende jaren in aantallen zullen blijven stijgen. Dit betekent ook meer aanvragen voor trucks."
Funda voor mobiele keukens
Huybers: ,,Drie jaar geleden zeiden ze ook dat de markt verzadigd was, dat is ook wel een beetje zo, maar een goed idee kan altijd slagen. Ik denk dat er inmiddels zo'n achthonderd foodtrucks zijn. Organisatoren zijn het beu, al die mensen die leuren met hun mobiele keuken. Daarom heb ik de funda voor het mobiele keukengebeuren gemaakt: 'Voorgeschoteld'. Zo kan iedereen die een mobiele keuken zoekt, die zelf rechtstreeks benaderen."
Lees ook: Rooskleurige voorspellingen voor foodtruck en speciaalbierbrouwer
Hang naar nostalgie
Over de populariteit van foodfestivals verklaart Huybers: ,,Het is een hang naar nostalgie, mensen willen samen buiten eten; het vervangt een beetje de vroegere braderie. We trappen niet meer in slechte kwaliteit en grijpen naar wat goed voelt. De 'oude' foodtrucks van tien jaar geleden zijn nog steeds succesvol, daar kan niemand aan tippen; dat zijn vaak mensen die naast hun baan uit pure passie de mobiele keuken erbij doen. Mensen die zelf de kruiden in de tuin verbouwen en echt ambachtelijk alles zelf bereiden."
Gevarieerd aanbod
Maartense: ,,Wat betreft foodfestivals is het aanbod vaak zo gevarieerd dat je als consument sowieso aan je trekken komt. Hoewel het gezonde zeker in opkomst zie je dat de rijen bij de burgers, spareribs en pannenkoeken nog vaak het meest lang zijn. Foodtrucks zijn niet alleen meer van de zelfstandige ondernemer die het leuk vindt om het 'erbij te doen'.
Marketinginstrument
Ook zijn er nu trucks die gebruikt worden als marketinginstrument van een horecazaak of dat er meerdere trucks gelieerd zijn aan één bedrijf dat erachter zit."
Koningsdag
Ook Koningsdag in Den Bosch gaat dit jaar bescheiden mee in de culinaire slipstream; op de Markt komt een zestal foodtrucks te staan tijdens de oranje feestdag. Voor de ware liefhebbers volgt hier een overzichtje van foodfestivals die dit jaar in Den Bosch worden gehouden of plaats hebben gevonden:
- De Asian Food Market op 8 en 9 april,
- Het City Food & Film Festival van 10 t/m 14 mei,
- Gezellige Zaken van 26 t/m 28 mei,
- TREK van 6 t/m 9 juli,
- Foodstock van 21 t/m 23 juli,
- Bourgondisch 's-Hertogenbosch van 8 t/m 10 september,
- VERS op 9 en 10 september
- Hippe Happen van 22 t/m 24 september.
Drie jaar geleden zeiden ze ook dat de markt verzadigd was, dat is ook wel een beetje zo, maar een goed idee kan altijd slagen.