Nieuws Actueel

De aantrekkingskracht van een intercitystation

Bedrijven willen zich steeds vaker vestigen in de buurt van een station. Zolang de auto ook is te gebruiken, schrijft BN/De Stem.

Geert Nijland 10 mei 2016

Bredastationslaanzadelhoff 1

De kantoormarkt ligt op zijn gat, maar stationsgebieden in de grote en middelgrote steden vormen de uitzondering. Dat blijkt uit een onderzoek van DTZ Zadelhoff, adviseur in commercieel vastgoed. Zadelhoff berekende dat van de vorig jaar in gebruik genomen kantoorruimte 40 procent (485.000 m2) gerealiseerd werd binnen 750 meter van een station, schrijft BN/De Stem.

"We hebben gekeken naar alle stations in Nederland, zodat we een goede vergelijking hebben kunnen maken", zegt woordvoerster Wendy Schellens van Zadelhoff. "Vooral de aanwezigheid van een intercitystation heeft grote invloed op de aantrekkingskracht. Maar ook een goede bereikbaarheid per auto is belangrijk. De beschikbaarheid van voldoende parkeerruimte is cruciaal."

Top 5In de top 5 van populaire stationslocaties staan drie Amsterdamse (Bijlmer Arena, Sloterdijk, Zuid) en twee Rotterdamse stations (CS, Alexander). Schellens: "Afgezien van Rotterdam CS allemaal stations die ook met de auto goed bereikbaar zijn."

LoopafstandZadelhoff concludeert dat een steeds groter deel van de landelijke kantooropname binnen loopafstand van een station wordt gerealiseerd. Ook de opname van kantoren tussen 750 en 1.500 meter van een station kent een licht groeiend aandeel, terwijl kantoren die 1.500 meter of verder van stations liggen steeds minder in trek zijn.

Volgens Schellens is het aanbod van kantoorruimte in Nederland momenteel zeven keer zo groot als de vraag. "In de stationsgebieden is dat maar 2,5 keer. Dus het verschil is echt groot."

Gemaskeerd probleemHet overschot aan kantoorruimte maskeert volgens Schellens een ander probleem: er is een tekort aan moderne kantoren. Kantoren die met andere woorden helemaal naar de wens van de gebruikers zijn. De locatie voorop. Een kantoor op een afgelegen bedrijventerrein aan de rand van de stad is voor menig startende ondernemer een schrikbeeld.

Moderne kantorenDaarnaast speelt de indeling van het kantoor zelf een grote rol. Bij het nieuwe station in Breda wordt daarop ingespeeld door ontwikkelaar JP van Eesteren. Samen met Synchroon en ERA Contour bouwt het bedrijf drie grote kantoren tussen de nieuwe rechtbank en het station. "Wij gaan met de trend mee en bieden flexibele werkplekken aan in multifunctionele gebouwen", zegt Roderick van Houwelingen namens JP van Eesteren. "In de praktijk zien we dat grote ondernemers graag bij kleinere zitten en andersom. Ze hebben beide baat bij de interactie. Het is een kruisbestuiving: de kleine ondernemers zijn vaak innovatief, de grote jongens zorgen voor de relevante opdrachten."

In de drie complexen aan de Stationslaan komen ook woningen en recreatieve ruimtes. Alles wordt volgens Van Houwelingen zo aantrekkelijk mogelijk vormgegeven. "De jonge, startende ondernemers willen niets anders", zegt Van Houwelingen.

Met het project krijgt Breda er bij het station nog eens 15.000 vierkante meter aan kwalitatief hoogwaardige kantoorruimte bij. Bovenop de ruim 21.000 m2 in het station zelf en de 30.000 m2 van de nieuwe rechtbank.

InhaalslagDat lijkt heel wat, maar Breda heeft wel een inhaalslag te maken. Navraag bij Zadelhoff leert dat de negende stad van het land niet in de top 10 van succesvolle stationsgebieden voorkomt. Naast de genoemde stations zijn er plaatsen weggelegd voor Zwolle, Utrecht, Eindhoven, Leeuwarden en Rotterdam-Blaak. Bij de gemeente Breda was gisteren niemand bereikbaar voor commentaar.

Maar de stad hoeft zich volgens Van Houwelingen geen zorgen te maken. "Het is een levendige stad met een zeer goede ligging tussen de Randstad, België en de rest van Brabant", zegt hij. De treinverbindingen worden steeds beter en er is volgens Van Houwelingen voldoende parkeerruimte voorhanden. En in de lege kantoren elders in de stad kunnen woningen worden gerealiseerd.