Nieuws Actueel

Van lokale groothandel tot landelijke supermarktgigant: het geheim van Jumbo

Jumbo koopt zich groot: ze kochten al La Place en supermarktketens Emté, C1000 en Super de Boer. Nu lijft Jumbo ook receptensite Smulweb in én richt het de blik op België. Als sponsor van Max Verstappen en de ploeg van Lotto-Jumbo boekt de supermarktketen ook in de sportwereld succes op succes. Hoe bokst het familiebedrijf dat voor elkaar? AD zet het op een rij.

Annemieke van Dongen | Foto: Jacqueline de Haas 30 augustus 2018

Jumbo 66

Indrukwekkende jaaromzet

In 25 jaar tijd is Jumbo uitgegroeid van een lokale groothandel in Veghel tot een landelijke supermarktketen met een indrukwekkende jaaromzet van 7 miljard euro, bijna zeshonderd winkels en 60.000 man personeel. In tegenstelling tot grote concurrent Albert Heijn is de onderneming nog altijd een familiebedrijf. De vier eigenaren van Jumbo - topman Frits van Eerd, zijn zussen Colette en Monique en hun vader Karel - bepalen dus zelf wat ze met hun winst doen. Keren ze die uit aan zichzelf of nemen ze weer een bedrijf over? Zo kunnen ze razendsnel reageren op kansen, zegt supermarktdeskundige Rupert Parker Brady, die een boek schreef over de familie. ,,Albert Heijn-moederbedrijf Ahold Delhaize kampt met veel meer stroperigheid en bureaucratie. Bij zo'n beursgenoteerde multinational moeten koerswijzigingen eerst door de aandeelhouders worden goedgekeurd.''

Aantrekkelijke restaurantformule

Daardoor was het Jumbo en niet Albert Heijn dat na het faillissement van V&D met de aantrekkelijke restaurantformule van het warenhuis aan de haal ging. Terwijl een overname door AH veel logischer was geweest: in de VS werkte La Place al nauw met Ahold samen.

Jumbobloed

Het Jumbo-gele bloed stroomt bij de hele familie Van Eerd door de aderen. Vader Karel (80) is nog altijd president-commissaris, moeder Kitty gaf in de Jumbofolder jarenlang schoonmaaktips. Ook de jongste generatie Van Eerdjes krijgt het ondernemerschap met de paplepel ingegoten. Al was het maar tijdens de jaarlijkse kerstquiz van de familie, waar vragen als 'welke vestiging had de hoogste jaaromzet?' op het programma staan.

De drive van Frits van Eerd

Topman Frits van Eerd had vroeger één droom: autocoureur worden. Z'n ouders vonden dat maar niks, dus gooide hij het over een andere boeg: snel veel geld verdienen om zijn racehobby zelf te kunnen financieren. Dat lukte. Hij bezit inmiddels een megaverzameling dure oldtimers, reed vijf keer de Dakarrally en werd in 2006 Nederlands rallykampioen. In juni deed hij nog mee aan de 24 uur van Le Mans.

Super de Boer en C1000

En ondertussen nam hij afgelopen jaren doodleuk de veel grotere supermarktketens Super de Boer en C1000 over en lijfde hij La Place en Emté in. Inmiddels heeft hij zijn pijlen gericht op België: daar zijn de eerste contracten getekend voor nieuwe Jumbo-supermarktlocaties. ,,Frits heeft een geweldige drive om te winnen en almaar voorwaarts te gaan'', zegt Niels Onkenhout, die als oud-topman van C1000 zes jaar nauw met hem samenwerkte.

Toppers

Ook in zijn andere grote hobby, muziek, is Van Eerd buitengewoon fanatiek. Al jaren speelt hij trompet in de huisband van de Toppers bij hun concerten in de Amsterdam ArenA. Tien jaar geleden haalde de voormalige Prins Carnaval van Kuussegat (Veghel) de Top 40 met een carnavalshit. Zijn zussen Colette en Monique houden minder van de bühne, maar hebben binnen het bedrijf wel een belangrijke rol. Colette is verantwoordelijk voor de supermarktformule en innovatie, zoals de integratie van La Place. Monique houdt zich bezig met evenementen, zoals de populaire Racedagen met Max Verstappen en sponsoring van onder andere de schaats- en wielrenploeg.

De buitenstaanders

Een ceo met zoveel hobby's en adrenaline kan natuurlijk niet al zijn tijd aan zijn bedrijf besteden. Maar dat hoeft ook niet, zegt Onkenhout. ,,De familie Van Eerd is erin geslaagd heel goede buitenstaanders aan hun bedrijf te binden.'' Alom geroemd wordt de financiële topman Ton van Veen. Op papier 'slechts' verantwoordelijk voor de financiën, maar in de praktijk degene die het bedrijf dagelijks aanstuurt. ,,Frits is de creatieve ondernemer die veel dingen bedenkt'', zei Van Veen daar eerder over in gesprek met deze krant. ,,Hij inspireert anderen, mensen werken graag voor hem.''

Toespraken

Legendarisch zijn de toespraken die Van Eerd op het podium houdt voor nieuwe medewerkers. Die worden met touringcars uit het hele land naar het hoofdkantoor in Veghel vervoerd om te worden 'geelgewassen'. ,,Mensen die sceptisch naar binnen gaan, komen enthousiast weer buiten'', vertelde oud-voorzitter Ton Teklenburg van de ondernemingsraad daarover. Jumbo is volgens hem een 'heel goede werkgever'. Dat vertaalt zich in betrokken en gedreven medewerkers.

Nieuwe cao

Vorig jaar liep een conflict met de vakbonden over een nieuwe cao voor personeel van de distributiecentra hoog op. Uiteindelijk passeerde Jumbo de vakbonden en sloot een deal met de ondernemingsraad over nieuwe arbeidsvoorwaarden. Dat Jumbo daarin slaagde, tekent volgens Onkenhout de goede verhoudingen tussen de directie en het personeel.

Scherp gevoel voor wat bij gewone mensen leeft

Je moet het maar durven: roepen dat je de voordeligste supermarkt bent en tegelijkertijd de dure Formule 1-sport sponsoren. Maar Jumbo doet het, met ongekend succes. De naam van de supermarkt is voor jaren verbonden aan de populairste sporter van Nederland: Max Verstappen. Jumbo's Racedagen met Verstappen op het circuit van Zandvoort trokken al honderdduizenden bezoekers. ,,Allemaal mensen die een leuke tijd hebben en zo een goed gevoel bij Jumbo krijgen'', zegt sportmarketeer Frank van den Wall Bake. ,,Als zij kunnen kiezen tussen een AH en een Jumbowinkel, zullen ze voortaan eerder bij Jumbo hun boodschappen gaan doen. In zijn commercials weet Jumbo bovendien op een ontzettend goede manier de vertaling te maken naar snelle bezorging van boodschappen.''

Lotte-Jumbo

Ook het sponsoren van Lotto-Jumbo wielren- en schaatsploeg met nationale sporthelden als Robert Gesink en Sven Kramer is volgens hem een gouden greep. ,,Wielrennen en schaatsen zijn oer-Hollandse sporten die dichtbij de gewone mensen staan. Iedereen bezit een fiets en heeft in zijn jeugd weleens op de ijzers gestaan.''

WK Voetbal

Dichtbij de mensen staan, daar drijft volgens retaildeskundigen ook het succes van de supermarktformule op. Zo haakte Jumbo tijdens het vorige WK Voetbal razendsnel in op het succes van de knippende en zingende glitterkoning Roy Donders met een juichpak dat meteen uitverkocht was. ,,Jumbo claimt een bijna onmogelijke combinatie: de hoogste kwaliteit én de laatste prijs'', zegt Onkenhout. ,,Met regels als gratis boodschappen voor de vierde wachtende in de kassarij stellen ze de klant echt centraal. Dat was bij Super de Boer bijvoorbeeld wel anders, dat streefde naar winstmaximalisatie voor aandeelhouders. Uiteindelijk beloont de klant toch degene die het hardst voor hem loopt.''

Max Verstappen

Racefanaat Frits van Eerd sponsorde Max Verstappen al toen hij nog in een kart zat. Daardoor stond hij vooraan in de rij toen de jonge coureur doorbrak in de Formule 1. Dat kun je geluk noemen, of intuïtie. Onkenhout, die tegenwoordig als baas van de Lotto weer veel met de supermarktfamilie te maken heeft vanwege hun gezamenlijke sponsoring van de sportploeg, houdt het op het laatste. ,,De Van Eerds zijn echte ondernemers, met een heel goed ontwikkelde intuïtie voor waar Nederland behoefte aan heeft.''

Online achterstand

Op één punt lijkt die intuïtie ze tot nu toe een beetje in de steek te laten. Online bakt Jumbo er nog niet zoveel van, zegt Rupert Parker Brady. ,,Met veel bravoure roept Frits van Eerd dat hij in het thuisbezorgen van boodschappen de grootste wil worden. Maar dat is toch echt by far Albert Heijn.''

Overname van Smulweb

De overname van Smulweb is een stapje in die richting: de receptensite bezorgt Jumbo een hoop informatie over waar kookliefhebbers online naar zoeken. ,,Maar er ligt nog een enorme uitdaging. Jumbo zal komende jaren ook in de onlinewereld ongetwijfeld nog meer overnames gaan doen.''