Nieuws Actueel
Gemengde gevoelens in de Lidl
Klanten verdrongen zich gisteren in de flink vergrote Lidl die heropende in Brielle. Zij het met gemengde gevoelens, aldus het AD. 'Dit gaat wel ten koste van anderen.'

Rijendik staan klanten voor de deur van de Lidl op het Brielse Ruggeplein die na vijf weken verbouwen heropent. Blij schuiven ze hun karretjes naar binnen. Maar gemengde gevoelens zijn er ook.
Gemengde gevoelens"We staan hier wel allemaal enthousiast te zijn, maar de uitbreiding van de Lidl is wel ten koste gegaan van winkels die moesten verdwijnen, hè'', roept Cindy van Breugel uit Brielle veelzeggend in herinnering. Ze doelt met name op het sluiten van slijterij en lekkerbekkerij De Fuyck afgelopen winter wat voormalige klanten nog altijd aan het hart gaat.
Gemengde gevoelens zijn ook voelbaar bij de prachtige wand vol broodjes en koek en de bakken vol bloemen die er sinds de verbouwing bij zijn gekomen. Daarmee beconcurreert de Lidl de naaste en weinige buren op het Ruggeplein, bakkerij Breggen en bloemenhandel Dick Hagestein . "Sneu natuurlijk. Dat zullen deze zaken ongetwijfeld merken,'' zegt Ria Crezee uit Brielle terwijl ze de vernieuwde Lidl verkent.
Kwaliteit"Tja, het is niet anders. Ik heb me erbij neergelegd,'' reageert Sandra van der Linden van bakkerij Breggen. "Ik ga ervan uit dat onze klanten voor kwaliteit blijven kiezen. Wij blijven ons onderscheiden, onder andere met speciale broodjes, vers gebak en kwaliteitsbrood. "Natuurlijk zijn we er niet blij mee'', zegt ook bloemist Dick Hagestein. "Maar de Lidl stelt ons ook voor een prachtige uitdaging en trekt uiteraard veel mensen naar het plein.
Iedereen kan een bos rozen neergooien voor 2 euro, zegt hij ook. "Wij blijven ons onderscheiden op topkwaliteit en vakmanschap. Het is afwachten hoe de consument reageert op dit soort initiatieven van supermarkten.''
TrouwDe klanten zijn zich op deze vrolijke ochtend niet bewust van die achterliggende concurrentiestrijd. Zij zijn gewoon blij dat de Lidl na vijf weken weer open is. "Ik heb 'm wel gemist'', reageert Linda de Ruiter uit Tinte terwijl ze met een arm vol boodschappentassen de Lidl betreedt. "Ik vind hier artikelen die ik nergens anders goedkoper kan krijgen.''
Ook Margriet Berkhout uit Vierpolders slaat haar slag. "Maar tegelijkertijd blijf ik ook naar de bakker en bloemist gaan. Sommige dingen blijf je gewoon trouw.'' "Nee hoor ik koop alles in de supermarkt'', zegt Sanne de Jong uit Brielle daarentegen. "Ik heb geen zin en tijd om apart naar de slager en bakker te gaan.''
ModerniserenLidl Nederland gaat niet in op de concurrentieslag die ze veroorzaakt. "We moderniseren bestaande winkels'', reageert een woordvoerster. "Een bakkerij en verse bloemen behoren tot ons nieuwe filiaalconcept.''