Nieuws Actueel

Gemertse filmmakers scoren met seksistische beer

Nee, ze waren er ‘niet echt’ mee bezig, schrijft het Eindhovens Dagblad. Ze waren dus ook niet aanwezig bij de uitreiking, afgelopen weekend in Los Angeles.

Ad de Koning | Foto: Ton van de Meulenhof 29 april 2016

Woutkanters

Lees ook:Ted, de internethit van Gemertse filmmakersPas woensdagavond hoorden Nick Janssen en Wout Kanters (beiden 23) uit Gemert ‘via-via’ dat twee van hun YouTube-filmpjes tijdens het LA Web Fest in Californië zijn bekroond met twee web-awards, ook wel aangeduid als de ‘Oscars’ van de webseries. "Het begin van een voet tussen de deur", vindt Nick Janssen. YouTube"We hadden gewoon niet verwacht dat we überhaupt zouden winnen, ook al waren we in elf categorieën genomineerd", vertelt Janssen thuis in de kelder in Gemert waar hij samen met Wout zo’n zeventig uur per week aan de YouTube-filmpjes werkt. "We kunnen ook niet zomaar een weekje weg", vult Kanters aan. "Dan ligt het te lang stil. YouTube is een medium waarop je het liefst elke dag een nieuw filmpje zou willen plaatsen, wij streven in elk geval naar één nieuwe film per week."Twee series van het tweetal wonnen dit weekend gelijksoortige prijzen, maar in twee verschillende categorieën. De ‘Pickle Pie’reeks werd voor ‘Outstanding special / visual effects’ bekroond in de categorie Drama, terwijl de Ted-serie – over de vloekende beer – in de categorie Comedy won. Het Gemertse duo startte vorig jaar een eigen YouTube-kanaal, WoodyWonder, met daarop zelfgemaakte korte filmpjes. De sketch ‘The last banana’, met in de hoofdrol Minion Dave, werd onverwacht een groot succes en werd wereldwijd miljoenen keren bekeken. Sind sdien heeft het tweetal een vaste schare fans en volgers, met nominaties op het LA Web Fest als gevolg. Enzo KnolDe twee zien de gewonnen prijzen (‘Ik denk dat we nog wel een oorkonde of zo krijgen’) als een bevestiging van de koers die ze tot nu toe bewust hebben gevolgd. Kanters: "YouTube kent een heleboel genres, vooral de vloggers, pranks, challenges en battles zijn bij het grote publiek bekend. Kijk naar iemand als Enzo Knol, die in Nederland tienduizenden volgers heeft. Vloggen, daar zijn wij geen mensen voor. Wij zijn meer van de film, zeg maar cinematic shit.""Wij flansen niet zomaar snel wat in elkaar, wij zijn echt per frame bezig", vult Janssen aan. De Gemertenaren, die elkaar zo’n tien jaar geleden op het Commanderij College leerden kennen, willen hun activiteiten de komende jaren verder uitbreiden. "We hebben nu voor het eerst een stagiair, dat is voor ons al heel wat." Het Amsterdamse productiebedrijf NewBe TV, dat ook mensen als Enzo Knol en Kakhiel onder z’n hoede heeft, gaat de komende tijd in het tweetal investeren, ‘zodat we kunnen blijven doen wat we doen’. "Of we dan niet beter in Amerika kunnen gaan zitten? Uiteindelijk wel, maar dat is nu echt nog niet aan de orde", vindt Janssen. Met de Ted-filmpjes gaan ze in elk geval zeker nog door. "Een grove, gewelddadige, seksistische teddybeer, daar kunnen de mensen geen genoeg van krijgen."