Nieuws Actueel
Giethoorn als het beloofde land voor de Chinese toerist
Dat steeds meer Chinezen en – in hun kielzog – Arabieren dolgraag in Giethoorn en omstreken hun vrije tijd en euro’s spenderen, is te danken aan Gabriella Esselbrugge (37).

De derde generatie van hoteliers aan het roer van ‘De dames van de Jonge’ werd in 2014 uitgeroepen tot Ondernemer van het Jaar in Steenwijkerland. Ze adviseerde het koningspaar voorafgaand aan hun staatsbezoek aan China, eind 2015. Op 1 april opende ze haar Gieterse pop-uprestaurant in het Holland Flower Park in de Chinese stad Dafeng. Met echte snert op de kaart. "Chinezen zijn er gek op." Baas in koksbuisGabriella staat eerst zelf achter de kachel om pannenkoeken te bakken en stoofpotjes te bereiden. "Voor Chinezen is dat ondenkbaar. De hiërarchische verhoudingen verschillen nogal." Gastvrijheid en Giethoorn zitten in haar genen. Het dorp waar Gabriella, een jaar of twaalf geleden, terugkeerde om het familiebedrijf voort te zetten. "Ik wilde het anders. We moesten groeien naar een jaarbedrijf. Marktonderzoek doen, maar ook durven: niet ellenlang bakkeleien. Ik ben niet zo onder de indruk van risico’s. Als je nooit iets probeert, lukt er niks." Holland Marketing becijferde dat 300.000 Chinezen in 2015 voet op Nederlandse bodem zetten, 21 procent meer dan in 2014. Deels dankzij Gabriella’s pionierswerk. Ze mikte op de jonge, hoger opgeleide Chinees die individueel reist en geïnteresseerd is in lokale cultuurhistorie. "Het duurde zes jaar voordat die stroom op gang kwam. Al die tijd is het zaak dat je blijft investeren. Ik denk dat het de turfgraversmentaliteit is. Altijd op zoek naar nieuwe gebieden." Onderscheidend vermogen "Zeker in de horeca is persoonlijkheid in gastvrijheid je meest onderscheidende vermogen." Daar moet je wat voor doen. Twee keer per week Chinese les. Goed observeren, luisteren naar je gast. Dan zorg je dat er noedelkokers op de kamers staan, bied je andere matrassen aan. "Ik ben geen perfectionist, maar ik wil wel goed voorbereid zijn." Hetzelfde verhaal met de Arabieren. "Hoe ziet hun reisgedrag eruit? Daar verdiep ik me in. Ik zocht een arabist die het me kon uitleggen. Zo kwam ik erachter dat de Arabische gast een bidet op zijn hotelkamer mist. Het gasten naar hun zin maken, is het mooiste dat er is." Je moet cultuurproof zijn, vindt Gabriella. "Daarin voel ik een grote verantwoordelijkheid. Voor mijn famile, ons bedrijf en de continuïteit van de regionale economie; voor het dorp dat ik vitaal wil houden."