Nieuws Actueel

Dit zijn de succesvolle groeilessen van Marco Aarnink (Drukwerkdeal)

Je bedrijf voor 24 miljoen euro aan een international verkopen is een mooi succes. Maar als je dit doet terwijl je nog maar 28 jaar oud bent, is dat op z’n zachtst gezegd bijzonder. Marco Aarnink flikte het in 2014 met Drukwerkdeal. Een uitmuntend staaltje ondernemerschap. Hoe is zijn zaak eigenlijk zo’n grote speler in de drukwereld geworden? Hoe managet hij groei? Waar moest hij op letten toen hij zijn bedrijf verkocht en wat is hij van plan met zijn nieuwe kindje Print.com?

Robbert Daalder | Foto: Print.com 16 april 2018

Marco Aarnink Drukwerkdeal Print com

Als Aarnink wordt gevraagd naar de wijze waarop hij de groei van zijn bedrijf Drukwerkdeal destijds heeft gestructureerd, komt hij met het verrassende antwoord dat hij er maar weinig van heeft meegekregen. ,,Mensen zeiden wel eens tegen mij dat ik veel kon voor iemand die nog zo jong was. Toch valt dat allemaal wel mee. Eigenlijk heb ik al die tijd in een sneltrein gezeten zonder goed naar buiten te kijken. Het is mij overkomen. Nu ik er op terugkijk, had ik veel vaker moeten evalueren om goed in beeld te krijgen wat er allemaal gebeurde. Ik denk dat ik veel beslissingen heb genomen die gebaseerd waren op angst. En dat is niet altijd de beste keuze”, verzekert de Deventenaar.

Megafinanciering

Waar Aarnink in 2005 aan Drukwerkdeal begint, bouwt hij in 2012 een managementteam om zich heen. De ondernemer heeft een directeur nodig, maar vooral rust. ,,Het kantelpunt zat ‘m in dat jaar. Op het moment waarop ik mijn compagnon had uitgekocht. Ik besloot flink door te pakken. Ik had tenslotte toch al een megafinanciering aan mijn broek hangen en dus was het alles of niets. Voor mijn gevoel moest ik mensen om mij heen verzamelen die op een ander niveau meekijken. Vanaf dat moment waren de keuzes die ik maakte meer onderbouwd. Het voelde veiliger en dat bracht rust. Ik begaf mezelf vaker in de risicosfeer en durfde gewaagde beslissingen te nemen. ‘Als het verkeerd uitpakt, komt het ook wel weer goed’, dacht ik geregeld. Het hoeft echt niet lonely at the top te zijn.”

Managementteam

,,Dat managementteam heb ik puur op gevoel samengesteld. Je moet mensen hebben met wie je goed kunt praten, kunt levelen. Ja-knikkers vermijden, want daar heb je niets aan. Belangrijk is de mensen aantrekken waarmee je jouw ambities waar kunt maken. Toen ik de gesprekken voerde, had ik soms sterk het gevoel van ‘jou moet ik hebben’. En als ik geen geschikte functie voor ze had, dan creëerde ik die. Dat kun je ook door een headhunter laten doen, maar dat kost veel geld en het gebeurt op het onpersoonlijke vlak van assessments.”

Circle of smile

De zakenman vindt plezier in zijn werk belangrijker dan het geld wat hij ermee verdient. ,,Om die reden had ik misschien niet altijd de allerbeste personen in huis, maar wel de meest gepassioneerde. Zo hadden we het allemaal naar ons zin. Cultuur en passie zijn een handelsproduct. Ik noem dat de circle of smile: als ik goed in mijn pak zit en een goede band met de medewerkers heb, zorgt dat voor vrolijkheid. Het personeel voelt dat en steekt de klant ermee aan.”

Marco Aarnink 7

Ontbijtsessie

Om die band met zijn personeel in optimale conditie te houden, werd er bij Drukwerkdeal iedere dinsdagochtend een Milkmeeting gehouden. Een ontbijtsessie waarbij Aarnink met zijn mensen sprak. Puur om op de hoogte te blijven van datgene wat er onder de medewerkers en klanten speelde. ,,Medewerkers zijn je beste adviseurs. Praten en ontdekken. Dat zit in mij als persoon. Ik deed dit niet uit een boekje. Ik ben ook geen strateeg of econoom. Ik zet alleen de hoofdlijnen uit en zit op de details. Mensen willen maar wat graag aan hun baas vertellen wat ze ervan vinden. Neem dan ook alles van ze aan, incasseer en geef geen verweer. Ik zorgde ervoor dat ik voor vier uur een mail uitstuurde waarin ik liet zien dat ik met de input bezig was. Op die manier zag iedereen dat ik luisterde en er iets mee deed.”

Natuurlijk proces

De wijze waarop de zakenman over Drukwerkdeal praat, verraadt dat hij optimaal genoot van wat hij deed. Toch wordt in 2014 maar weer eens bewezen dat aan al het goede een eind komt. De zaak barst uit zijn voegen en het Amerikaanse Vistaprint meldt zich voor overname. Aarnink: ,,Ook dit was een vrij natuurlijk proces. Op een bepaald punt moesten we investeren om onze groei bij te kunnen benen. Spannend, want dan dient zich de vraag aan of je gaat samenwerken met een andere partij of dat je boel verkoopt. Door veel te praten met de juiste mensen koos ik uiteindelijk voor dat laatste. Dit was gewoon het beste voor de medewerkers en het bedrijf. Ik ben daarna nog een jaar bezig geweest met de overdracht.”

Passie of geld

Na een periode van investeren in andere ondernemingen en fondsen komt hij er opnieuw achter dat passie toch echt belangrijker is dan geld. Het is de reden om in de zomer van 2017 met Print.com te beginnen. ,,De drukwereld is mooier dan iedereen denkt. Wanneer mensen een doos openmaken en daarin een product zien met daarop hun logo, ontstaat er een gevoel van trots. Ik miste het pionieren, de productie en alles wat daarbij hoort. Met Print.com willen we graag een beleving maken van drukwerk. Ik wil internationaal iets neerzetten met blij personeel dat blije klanten aantrekt.”

Internationale kansen

,,Ik ben me daarbij bewust van de valkuilen. Het gevaarlijkst is denken dat je alles al weet omdat je voor de tweede keer een onderneming begint. Je moet echt de tijd nemen om je positie in de markt te veroveren, ook al moet je daar geduld voor hebben. De buitenwacht weet wie wij zijn en wat erin gestopt wordt. De lat ligt hoog, maar daar houd ik juist van. Zodra ik weet dat ik kans maak om het podium te halen, doe ik mee. En met Print.com zie ik op internationaal vlak kansen.”

Ondernemer: Marco Aarnink
Bedrijf: Drukwerkdeal (verkocht), Print.com
Geboorteplaats: Deventer (1985)

De grootste valkuil is denken dat je alles al weet

Marco Aarnink, Print.com