Nieuws Actueel

Haagse shoppingroute laat mannen winkelen

Hoe trek je mannelijke klanten naar je winkel? Blogger Steven van Dorp (36) kreeg de opdracht van Stichting Marketing Haagse Binnenstad om een shoppingroute te ontwikkelen met alle hotspots voor mannen.

Christine Spanjaard | Foto: Monseigneur Madhatter 7 oktober 2016

Shoppingroute steven indepaskamer

De opdracht om een shoppingroute samen te stellen kreeg Steven van Stichting Marketing Haagse Binnenstad, die al meerdere shoppingroutes voor de stad ontwikkelde. “Ik kreeg de volledige vrijheid om zelf winkels te selecteren. Eigenlijk de enige eis die werd gesteld was dat de route een breed mannelijk publiek zou moeten aanspreken. Dus kwam ik op het idee om een vader en zoon route te maken en me zo te richten op mannen in de leeftijd van 20 tot 60 jaar.” Steven schakelde de hulp van zijn eigen vader in en samen namen ze de Haagse winkelstraten onder de loep.

Identiteit

Steven startte ruim drie jaar terug met zijn blog indepaskamer. “Het was in een tijd dat er nog nauwelijks werd geblogd over mannenmode en al helemaal niet door mannen zelf.” In de afgelopen jaren is dat veranderd, merkt hij. “De concurrentie neemt toe en dat zegt ook wat over de Nederlandse man. Met name jongeren zien mode als een manier om hun identiteit vorm te geven.”

Versterken

Van strijd met deze mede-bloggers is overigens geen sprake. “Ten eerste volgen mensen nooit maar één blogger. Bovendien denk ik dat we elkaar ook zakelijk juist versterken. Meer bloggers betekent meer bekendheid over onze manier van ondernemen. Dat kan de drempel verlagen voor nieuwe samenwerkingen.”

Inkomsten

Naast advertentie-inkomsten verdient Steven als ‘influencer’ met dit soort samenwerkingen zijn geld. “Dit kan een eenmalige productvermelding op mijn blog zijn, maar ook een samenwerking voor de lange termijn.” Merken maken zo gebruik van de online invloed die Steven heeft op zijn volgers. Om deze influencer marketing voor iedereen toegankelijk te houden is elke samenwerking custom made. Een deal met een kleine ondernemer heeft zo een andere prijskaartje dan als het een samenwerking met een groot merk betreft. “Soms gaat het op basis van gesloten beurzen en sluit ik een barterdeal. Andere keren staat er een geldbedrag tegenover. Dat varieert in mijn geval van 100 tot 2.500 euro.”

Toekomstplannen

Op dit moment kan Steven nog niet volledig rondkomen als blogger dus werkt hij ook in loondienst bij een mediabureau. “Voor mij als ondernemer ligt er de uitdaging om mijn blog verder te laten groeien.” Traditionele winkeliers moedigt hij aan de digitale mogelijkheden in te zetten. “Het is een effectieve manier om een groter publiek te bereiken en zo meer mensen naar je winkel te trekken."

De vader en zoon shoppingroute is gratis verkrijgbaar bij diverse Haagse hotels, winkels en de VVV. De online versie vind je hier.

Gerelateerde artikelen:Vloggen voor de poen Adverteren nieuwe stijl:'Ieder merk een influencer marketeer' Je winkel zal nooit meer hetzelfde zijn