Nieuws Actueel
Haagse winkeliers zoeken het in blurring
Klanten trekken naar je winkel is een kunst op zich. In Den Haag zoeken Tankstations Jongeneel en American Carwash het in blurring. Ze combineren detailhandel met etens- en drinkwaren. Autowassen met pizza, tanken met vers brood.

Tankstations Jongeneel is een familiebedrijf in de regio Den Haag. Begin maart opende de zesde vestiging in de Regentesselaan, een oude Haagse volkswijk. Bijzonder zijn de benzine- en dieselpompen aan de straat. “Van oudsher was er in dit pand een autogarage gevestigd die ook een tankstationfunctie had. De eigenaar wilde ermee stoppen en via via zijn wij met hem in contact gekomen. We hebben de stoeppompen en het smalle pand erachter overgenomen,” legt Stefanie Jongeneel uit.
De functie van autogarage is komen te vervallen. “De stoeppompen zijn uniek, want waar zie je deze nog midden in een woonwijk? Tegenwoordig krijg je daar geen vergunning meer voor.”
Anders denkenJongeneel: “Om een servicegerichte onderneming draaiende te houden met alleen diesel- en benzinepompen is niet te doen. “Je moet tegenwoordig anders denken. Mensen zijn veranderd en komen niet zomaar meer naar je winkel toe. Ze zijn op zoek naar sfeer en gemak. Om aantrekkingskracht uit te oefenen hebben we er iets bij gezocht.”
MarkttrendJongeneel merkte in andere filialen dat lekker vers brood en goede koffie altijd gewaardeerd worden. “Zo kwamen we op het idee om een ambachtelijke broodzaak te combineren met ons tankstation. We werken met het concept ‘Brood zoals Vroeger’. Elke dag wordt vers desembrood geleverd zonder E-nummers. Hiermee haken we in op de huidige ‘gezonde’ markttrend. We vinden het belangrijk om te blijven vernieuwen.”
Complete serviceMaar een broodzaak was niet genoeg. “We willen een complete service bieden. Dus we hebben een koffietafel waar klanten met een kopje koffie en een broodje de krant kunnen lezen. Daarachter staan een aantal grote wasmachines en drogers. Deze ‘Textile Wash’ hebben we ook bij onze andere vestigingen. Het is vooral handig voor dekbedden en grote dekens. Zelfs restauranteigenaren komen hier hun servetten, tafellakens en werkkleding wassen.”
Brood op de plankTankstation met brood en wasserette is misschien een vreemde combinatie, maar volgens Jongeneel werkt het perfect. “In het begin vonden mensen het raar. Brood met benzine en diesel vonden ze geen combinatie, maar nu zijn ze eraan gewend. Ons brood komt nooit in de buurt van de benzine of de diesel, dus het smaakt gewoon naar ambachtelijk brood. We kunnen de broodzaak niet meer missen, want deze levert ons het meeste op. Het is niet voor niets dat veel tankstations onbemand zijn geworden. In benzine en diesel alleen zit tegenwoordig niet genoeg uitdaging meer.”
Auto wassen met pizzaBehalve Tankstations Jongeneel experimenteert ook American Carwash in Den Haag met winkelcombinaties. Met de spreuk ‘We innovate, create and don't hesitate. That's how we dominate’ laten eigenaren Maurice Wetters en Pearl Jacobs zien in vernieuwing te geloven. “Wij brengen oude handarbeid in een nieuw jasje. In onze autowasserette wassen wij auto’s met de hand. Hierdoor heeft de eigenaar van de auto tijd over. Daarom hebben we een lunchroom met terras naast onze wasserette. Hier kunnen ze koffie drinken en een broodje eten. We zijn ook ’s avonds open, dus we serveren ook avondeten zoals pizza, pasta en burgers. Het is een logische combinatie. De klant heeft tijd over en kan bij ons meteen ontbijten, lunchen of dineren. Het is een extra service die mensen tegenwoordig verwachten. Gemak, dat is het toverwoord”, vertelt Maurice.
CarwrappingMaar dat is nog niet genoeg. In hun handcarwash gebruiken ze zelf ontworpen zemen die nog nergens te koop zijn. Het plan is om ze dit jaar op de markt te brengen. “Ook willen we misschien nog een deel van de wasserette besteden aan carwrapping. Je pakt de auto als het ware in met folie. De folie is een stevige vinylsticker, deze kan in elke kleur of bedrukking gekozen worden. En misschien willen we ook wel autoreparatie aan gaan bieden. Het ligt helemaal aan de wensen van de klant. Blijven vernieuwen, dat is belangrijk”, aldus Pearl.
Op de foto: American Carwash in Den Haag.
Gerelateerde artikelen:Blurring: shoppen met een glaasje wijn erbij
Boekhandel Waanders straks misschien supermarkt of warenhuisAanval op borreltje in de boekwinkel