Nieuws Actueel
Harselaar steeds groter

Barneveld heeft weer bouwgrond voor bedrijven beschikbaar, meldt het AD. Wethouder Gerard van den Hengel gaf gistermiddag samen met directeur Joep Brouns van Bruil Infra het startsein voor het bouwrijp maken van het nieuwe bedrijventerrein Harselaar-Zuid.
In totaal kan er 34 hectare bedrijfsgrond worden uitgegeven. "Verschillende bedrijven hebben al een optie genomen op een of meer kavels", meldde Van den Hengel tevreden. "We bouwen aan de toekomst van Barneveld, aan de banen voor mensen die nu nog in de luiers liggen. Dit is belangrijk voor onze werkgelegenheid."
Het voortraject was 'weerbarstig', zo schetste Van den Hengel. De ontwikkeling van Harselaar-Zuid liep jarenlang vertraging op door bezwarenprocedures tegen het bestemmingsplan. Vorig jaar juli gaf de Raad van State eindelijk groen licht.
Historisch momentVoor Van den Hengels collega Aart de Kruijf, die Harselaar-Zuid in zijn portefeuille heeft, was dat een 'historisch moment': "De afgelopen jaren moesten we veel bedrijven die zich graag in Barneveld wilden (her)vestigen, teleurstellen. We hadden veel plannen, maar geen grond. Met lede ogen zagen we bedrijven uit de gemeente Barneveld vertrekken naar elders, in de regio of in Nederland", aldus De Kruijf.
Bedrijventerrein Harselaar-West-West, in de 'oksel' van het knooppunt van de snelwegen A1 en A30, bood met 18 hectare enig soelaas. Dat terrein is echter snel volgebouwd, merendeels met bedrijven met groeiambities die al in Barneveld waren gevestigd, zoals autoveiling BCA.
De gemeente Barneveld heeft een drie personen tellend verkoopteam op Harselaar-Zuid gezet. De afgelopen twee maanden zijn al aardig wat gesprekken gevoerd met geïnteresseerde ondernemers, zegt woordvoerder Bertil Rebel. "Zowel uit Barneveld als uit de regio."
Sterke troefTegen de Esvelderbeek aan komt een zone voor kantoren. Verder richt het verkoopteam zich in het bijzonder op bedrijven in de sectoren agrofood, logistiek en distributie. Het bestemmingsplan laat ook zwaardere milieucategorieën toe. "Dat is regionaal een sterke troef", aldus Rebel, "want ruimte daarvoor is in de wijde omgeving van Barneveld op dit moment niet of nauwelijks voorhanden."
Het verkoopteam prijst onder meer de strategische ligging van het bedrijventerrein aan: "Centraal in Nederland, uitstekend bereikbaar via A1 en A30. Amsterdam en Schiphol bereikt u binnen drie kwartier en de haven van Rotterdam is iets meer dan een uur van Barneveld verwijderd." De gemeente maakt zich ondertussen sterk voor een railterminal in de directe nabijheid.
Tegen de zomer is het bedrijventerrein bouwklaar. In de loop van dit jaar moet duidelijk worden of de uitbreiding met 34 hectare voorlopig voldoende is voor de Barneveldse bedrijvigheid. Rebel: "Mocht het nodig zijn, dan ontwikkelen we ook nog fase 1b, en eventueel nog een tweede fase."