Nieuws Actueel
Het gevecht achter de app Afgeprijsd
Het moest een documentaire worden over het succesverhaal van ondernemer August de Vocht. Dat liep even anders, al is de documentaire er nu alsnog. Met een andere verhaallijn, meldt het Brabants Dagblad.

August de Vocht zit achter zijn bureau en haalt een keer diep adem. Met een brok in zijn keel vertelt de ondernemer in de camera dat een investeerder die hij nodig had bij het opzetten van zijn startup NoFoodWasted op het laatste moment heeft afgehaakt.
"En nu?", vraagt documentairemaker Thijs Verwegen buiten beeld. "Ik heb gezegd dat ik ermee zou stoppen als ik de investering niet rond zou krijgen", antwoordt De Vocht. "Maar het is zonde om zo veel maanden werk in de prullenbak te gooien."
SlotstukHet idee van Verwegen was een documentaire te maken over De Vocht, een ambitieuze ondernemer uit Oisterwijk, die met zijn app Afgeprijsd de voedselverspilling in supermarkten wilde tegengaan.
Het zou een succesverhaal worden, met als slotstuk het binnenhalen van een grote financier.
Toen dat niet doorging, veranderde het hele script van de documentairemaker.
Verwegen besloot zijn camera draaiende te houden en De Vocht op de voet te volgen bij zijn gevecht om zijn droom alsnog te verwezenlijken.
Anderhalf jaar later dan gepland is de documentaire Rollercoaster Startup alsnog uit. Niet over het succesverhaal van deze jonge ondernemer, die tegenwoordig met zijn bedrijf in Den Bosch zit, maar over zijn moeizame strijd om zijn startup niet ten onder te laten gaan.
"Het betekende dat we als gezin heel zuinig moesten leven", vertelt De Vocht in de documentaire. "Dat gaat van geen nieuwe kleren kopen tot geen ijsjes voor de kinderen als we naar het bos gaan."
Hij wilde ermee stoppen, het geld was op. Ware het niet dat zijn vrouw hem zei er nog één keer voor te gaan.
San FranciscoIn de documentaire reist De Vocht stad en land af, op zoek naar investeerders. Verwegen volgt hem tot in San Francisco waar hij zijn idee mag pitchen.
Te zien is hoe De Vocht zich in zijn hotelkamer ijsberend voorbereidt op zijn speech, die niet de gewenste investeerders oplevert. De zoektocht gaat verder en het lukt De Vocht uiteindelijk een investeerder te vinden die 350.000 euron inlegt.
Flow"We zitten in één keer weer in een flow. We kunnen nu een jaar lang knallen", zegt hij aan het einde van de documentaire met een glimlach op zijn gezicht.
Inmiddels gebruiken meer dan 175 supermarkten de app Afgeprijsd en zijn er twaalf mensen in dienst bij de startup NoFoodWasted. De Vocht heeft plannen om uit te breiden naar België en Duitsland.
De documentaire Rollercoaster Startup kijk je hier terug