Eigenwijze opdruk
Het verhaal over Gajes in een notendop; in 2014 zocht Prins (toen nog eigenaar van broodjeszaak Subways) naar een geschikte pet, kon 'm niet vinden en importeerde daarom op eigen houtje maar een pettensoort met eigenwijze opdruk; Gajes. ,,Ik was ze in een mum van tijd kwijt", weet hij nog.
Vier soorten had hij toen, inmiddels levert hij meer dan 20 varianten. Variërend van 'snap caps' tot 'truckers hats' en 'dad hats', en soms voorzien van kleurrijk werk van graffiti-artiesten. ,,We gaan binnenkort ook samenwerken met een paar Kamper kunstenaars", aldus Prins.
Johnny de Mol
'Urban fashion', zoals het heet met prijzen die beginnen vanaf drie tientjes. Bekende Nederlanders wordt graag gezien met de petten, weet hij inmiddels. ,,Johnny de Mol was jarig, en toen hebben we 'm een pet als cadeau gegeven. Sindsdien wordt-ie regelmatig gespot met een Gajes-pet."
Ook voetballer Andy van der Meijde was in zijn real life soap regelmatig te zien met een Gajes-pet, evenals zanger André Hazes junior. Het leidde tot een handel die verder gaat dan alleen internet; inmiddels heeft het pettenmerk al zo'n 100 verkooppunten in Nederland en heeft Prins' vriend en dj Emiel Strikkers aangenomen voor de buitendienst.
Lees ook: Een wendbaar bedrijf: flexibilisering is mode
Internationaal ondernemen
En ondertussen heeft Prins z'n Subways-zaak verkocht om zich fulltime te storten op Gajes. ,,Onze petten worden ook al verkocht bij Tip de Bruin in Amsterdam, een hele grote naam."
En inmiddels beperkt Gajes zich al niet meer tot de petten. Onder dezelfde vlag worden ook t-shirts en hoodies (truien met capuchon) aangeboden. Ook voorzien van de naam 'Scum', vertaling van gajes uiteraard. ,,Over nog eens 2,5 jaar zouden we misschien wel internationaal willen ondernemen", kijkt Prins alvast naar de toekomst van de Kamper pettenleverancier. ,,Maar de naam gaan we niet veranderen. Gajes blijft Gajes."
Onze petten worden ook al verkocht bij Tip de Bruin in Amsterdam, een hele grote naam.
Rick Prins, oprichter Gajes