ActueelMode

Hoe vier ondernemers achter Effio scoren met sokken èn klimaatprobleem aankaarten

De ondernemers achter Effio: (v.l.n.r.) Bas Kleinveld, Henk Werksma, Erik Valk en Nick Bos. Foto: Danielle Verweij
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

De Effio-sokken van Woerdenaren Bas Kleinveld, Henk Werksma, Erik Valk en Nick Bos verwarmen je voeten, zien er kleurrijk uit en voelen fluweelzacht aan. Maar achter het hippe streepjespatroon zit een diepere boodschap. Het patroon symboliseert namelijk wijzigingen in jaartemperaturen, neerslagpatronen, biodiversiteit, bodemleven en CO2-uitstoot.

,,We hebben de zogenoemde kleurcodes van klimaatwetenschapper Ed Hawkins vertaald naar een kleurrijke sok’’, verklaart Henk Werksma, die het sokkenmerk in 2007 oprichtte, tegen het AD. ,,Ed Hawkins bedacht de gemiddelde jaartemperatuur sinds 1850 een kleurcode te geven. Blauw voor de koele jaren, rood voor de warme jaren. Die ‘warming stripes’ zijn niet alleen visueel prachtig maar brengen ook een belangrijke boodschap over: ‘It’s getting hot in here!’.’’

Lees ook: Mr.Bowmont: ondernemer (28) verovert wereld met stijlvolle herenzwembroeken

Lees verder onder de advertentie

Ieder vanuit eigen discipline

Wie de streepjes op de sokken telt, komt tot de ontdekking dat ieder jaar in het kleurrijke overzicht is opgenomen. Een fraai en kleurrijk patroon. De rood-blauwe sokken zijn er in twee varianten: de wereldwijde opwarming én de Nederlandse variant.

Twee jaar geleden ging Werksma een creatieve en zakelijke samenwerking aan met de Woerdense ondernemers Erik Valk, Nick Bos en Bas Kleinveld. Waar Valk en Bos hun sporen hebben verdiend in de herenmode (Falcon Fashion), runt Kleinveld reclamebureau Studio Campo.

De oprichter is in het dagelijks leven actief als planoloog met zijn adviesbureau H2Ruimte. ,,We doen allemaal iets anders’’, verklaart Bas Kleinveld. ,,Maar Effio-sokken bindt ons. We hebben het merk nieuw leven ingeblazen, ieder vanuit eigen discipline. Dat werkt heel fijn.’’

Lees verder onder de advertentie

Als je gaat zitten en je broek kruipt wat omhoog, zie je niet direct je blote mannenbeen. Dát vinden veel klanten al voldoende om Effio-sokken aan te schaffen

Nick Bos, Effio

Streepjessokken met een boodschap

Waar de modemannen letten op stofkwaliteit en draagbaarheid, richt Werksma zich op het ontwerp en Kleinveld op de marketing en communicatie. ,,Maar samen hebben we ook flink veel uren over de uiteindelijke lijn nagedacht’’, laat Valk weten. ,,Een creatief proces waarin we gezamenlijk tot mooie eindresultaten kwamen.’’ De ‘streepjessokken met een boodschap’ zijn in Italië gefabriceerd van Egyptisch katoen. ,,‘Mercerized cotton’, een sterke en kleurvaste katoensoort.’’

Een klein detail valt niet direct op maar komt de draagbaarheid ten goede. ,,Ze zijn een paar centimeter langer dan de gemiddelde sokken’’, vertelt Bos. ,,Als je gaat zitten en je broek kruipt wat omhoog, zie je niet direct je blote mannenbeen. Dát vinden veel klanten al voldoende om Effio-sokken aan te schaffen.’’

Effio, de naam komt van het Latijnse ‘effiongo’ oftewel ‘mode’, is van Woerdense origine maar verkoopt de luxe sokken door heel Nederland én ver daarbuiten. Online via de webshop door heel Nederland, België en Engeland. Ook de betere herenmodezaken, waaronder uiteraard Falcon Fashion, hebben ze in de collectie.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Oud-wielerprof Iris Slappendel emancipeert vrouwen met eigen fietskledinglijn

Wielrenner of hardloper

De ‘warming stripes’ zijn onderdeel van een veel bredere collectie aan herensokken. Er zijn opvallend veel streepsokken maar ook kleurrijke sokken met bijvoorbeeld een ruit, bloem, wielrenner of hardloper. De zakelijke markt wordt bediend met een serie effen sokken in allerlei kleurstellingen, waaronder ook degelijk zwart, grijs en blauw.

De toekomstplannen richten zich voorlopig op een nieuwe collectie, de naamsbekendheid verhogen en werken aan een verdere verduurzaming. Dat de samenwerking enorm inspirerend is en tot een mooi resultaat leidt, is de grootste drijfveer.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: WE Fashion-topman voorspelt een jaar uitverkoop en einde modebedrijven