Laatste update: 8 maart 2020 01:00
Dat niet alles direct goed gaat bij een jong bedrijf, is eerder regel dan uitzondering. Dat geldt ook voor Joep Groenink (28), eigenaar en oprichter van Mr.Bowmont, een online zwemshortsmerk. Een leverancier die vlak voor het nieuwe seizoen failliet gaat of de fabriek in China waar de broeken worden geproduceerd die tijdelijk moet sluiten vanwege het coronavirus? De Brabantse ondernemer kreeg er mee te maken. Gelukkig zijn het ‘slechts’ hobbels op de weg, want het gaat zeer goed met de vanuit Den Bosch opererende startup, zo verzekert Groenink ons.
Strand van Curaçao
Terug naar de start. Drie jaar terug begon de ondernemer dankzij zijn toenmalige baan steeds beter te begrijpen hoe een business werkt. Het wakkerde bij de twintiger het ondernemersvuur aan om zelf een bedrijf te starten. Dat bedrijf werd uiteindelijk Mr.Bowmont, een online only zwembroekmerk voor mannen. De naam heeft geen diepere betekenis, het is een klein plaatsje in de Verenigde Staten en het klonk stijlvol. Precies wat de zwemkleding moet uitstralen.
Omdat ik de financiële middelen niet ter beschikking had ben ik zelf alles gaan onderzoeken en uitvinden
Joep Groenink, Mr.Bowmont
Duidelijk die naam. Maar waarom start een ondernemer uit het regenachtige Nederland een online only zwembroekmerk? De oorzaak snijdt hout. Groenink woonde een half jaar op Curaçao, het zwembroekenparadijs bij uitstek. ,,Op het strand zag ik alleen maar mannen in zwembroeken van bekende surfkledingmerken als O’Neill en een enkeling in een Speedo, van die strakke, kleine broekjes. Allemaal dezelfde broek. Ik kwam toen op het idee om zelf een zwembroekenlijn te starten.’’
Een echte one man-show
Mr.Bowmont, dus. Groenink trapte af met vier verschillende soorten zwembroeken. Zonder investeerders of crowdfunding ging zijn online merk van start. De begintijd was een tijd van kleine stapjes, de ondernemer heeft het over een echt leerproces. ,,Omdat ik de financiële middelen niet ter beschikking had ben ik zelf alles gaan onderzoeken en uitvinden. Denk aan het creëren van producten, maken van designs, bouwen van een website, reizen boeken voor fotografie, in werking zetten van online marketing tot en met het inpakken en wegbrengen van pakketten naar het dichtstbijzijnde PostNL punt. Het was een echte one man-show.’’
Lees ook: Het messcherpe succes van Boldking: topondernemer Rochdi Darrazi
Een one man-show gericht op mannen met – zoals gezegd – een gevoel voor stijl, mannen die op zoek zijn naar rust tijdens hun vakantie. Met een drankje en een krant of boek aan het zwembad of op het strand in plaats van avontuur en feesten tot in de vroege uren. Hoe bereikt Groenink deze groep mannen? Advertenties in de Esquire en JFK? ,,Nee. Daar heb ik nu nog geen budget voor. Ik werk veel liever online, via social media. Instagram bijvoorbeeld. Klanten sturen mij foto’s waarop ze een zwembroek van Mr.Bowmont dragen. Hoe leuk is dat? Dat zijn echt niet alleen 35-jarigen. Het gaat net zo goed om jongemannen als personen van 65.’’
Opvallender is misschien de inzet van Pinterest. Toch niet het platform waar de gemiddelde man zich bevindt, meer een plek voor vrouwen met zelfgeregen armbanden en andere hobby’s. Toch? ,,Vergis je niet. Ontzettend veel mensen gebruiken Pinterest. Vooral vrouwen inderdaad. Maar een zeer groot deel van de zwembroeken wordt gekocht door vrouwen voor hun man, vriend, broertje of vader. Het maakt dit platform daarom zeer geschikt als marketingkanaal.’’
Een zeer groot deel van de zwembroeken wordt gekocht door vrouwen voor hun man, vriend, broertje of vader. Het maakt Pinterest daarom zeer geschikt als marketingkanaal
Joep Groenink, Mr.Bowmont
Voordeel van zwembroeken is dat de trends niet supersnel voorbijgaan. Een vandaag aangeschaft exemplaar is over een paar jaar nog steeds modieus. ,,Klopt. Dat is een voordeel. De nieuwe collecties onderscheiden zich meestal in nieuwe stoffen, dessins en kleuren. Mr.Bowmont voert verschillende collecties zoals The Champ, The Sir Edmond en The Rocketman. Die laatste is voorzien van afbeeldingen van de bekende raketijsjes. Het combineert speelsheid met de rust en stijl die de zwembroeken uitstralen. Het populairste model? Je moet vooral denken in kleuren. Donkere kleuren zijn het meest populair. Felle, opvallende kleuren doen het minder. Vandaar dat donkere kleuren de boventoon voeren in de nieuwste collectie.’’
Inspelen op de seizoenen
Momenteel is zo’n tachtig procent van de klanten afkomstig uit de Benelux. Toch ziet de ondernemer steeds meer zwembroekkopers vanuit alle hoeken van planeet aarde. ,,Van China tot Zuid-Afrika en van de VS tot Australië. Dat is ontzettend gaaf om te zien. Daar moet je slim mee omgaan, ook qua marketing. Wanneer het hier in ons land winter is, is het ergens anders volop zomer. Dan is het veel logischer om je marketing op regio’s te richten waar het warm is.’’
Lees ook: Sayen (28) uit Hengelo maakt luxe bikini’s van gerecyclede visnetten
Betekent het ook dat Groenink verdere ambities over de grens heeft? ,,Zeker wel. Het is iets voor de wat verdere toekomst. Maar dankzij de vele bestellingen vanuit verre landen weet ik dat Mr.Bowmont een nog groter succes in het buitenland kan worden. Of er nog een Mrs.Bowmont komt? Ha, ha. Die vraag hoor ik steeds vaker. Wie weet. Ook daar sta ik voor open. Het belangrijkste zijn voorlopig de mannenzwembroeken, de volgende collecties. Nadat mijn vorige leverancier vlak voor de start van het nieuwe seizoen failliet ging, heb ik geleerd om nog eerder te starten met het ontwerpen en produceren van een nieuwe collectie. Daar ben ik voorlopig enorm druk mee.’’