Nieuws Horeca

Brasserie Bloom geeft kleur aan winkelcentrum Colmschate

Het grootste wijkwinkelcentrum van Deventer ondergaat een ingrijpende verbouwing. Nieuwkomer brasserie Bloom geeft de metamorfose op Colmschate verder kleur. Dat schrijft De Stentor.

Martijn Ubels | Foto: Ronald Hissink 15 februari 2018

Brasserie BLOOM

Met de verbouwing in volle gang doet het 'Winkelhart van Colmschate' steeds minder denken aan het vroegere, gedateerde winkelcentrum. Horecazaak Bloom is de volgende nieuwkomer; een gezellige brasserie, dat was er op de Flora nog niet.

Nieuw avontuur

Eigenaar is Arjen Bouter, die al Hans en Grietje aan de Brink in Deventer runt. ,,Ik was toe aan een tweede zaak erbij'', zegt Bouter. Hij bouwde door het gehele land een rijk horecaverleden op. Dat was vooral in binnensteden. Een brasserie op een winkelcentrum is andere koek. ,,Dat is een nieuw avontuur. Anders dan ik gewend ben, maar een uitdaging.''

Ambiance

Boodschappen doen is niet meer snel door het winkelcentrum en hup, weg. ,,Er is steeds meer behoefte bij mensen ook wat te eten en te drinken'', weet Richard Reulink van DVP Planontwikkeling. Reulink doet voor eigenaar HB Capital de herontwikkeling.

Hij zette daarbij niet in op de zoveelste Délifrance of Bakker Bart. Niets ten nadele van die populaire zaken; iets meer ambiance was gevraagd, legt Reulink uit. Om dat horecagevoel naar Deventers grootste wijkwinkelcentrum te halen, zocht Reulink gericht in de binnenstad.

Bitterbal

Bouter is de man die dat huiskamergevoel moet creëren. Reulink: ,,Zo zie ik het, de huiskamer van het winkelcentrum. Waar je terecht kunt voor lunchen, zakelijk overleggen, een avondhap, maar aan het eind van de dag ook een biertje met bitterballen kunt eten. Zonder dat het te veel bestaande zaken als bijvoorbeeld Bakker Bart beconcurreert.''

Met die laatste, een ijssalon en Bloom (de naam is een knipoog naar de Flora) moet op dit stuk een horecapleintje ontstaan. Inclusief terras op de zon.

Bloom past bij de filosofie achter de herontwikkeling, waarbij meer 'beleving' en 'sfeer' toevoegen leidend zijn. Goed zichtbaar is dat bij de al vernieuwde winkelblokken. Puien zijn naar voren gehaald en bestaan uit veel meer glas. Voorheen rommelig ogende winkel-etalages ogen nu uitnodigender en transparant.

Nu wordt de rij winkels met onder meer Zeeman vernieuwd. De volgende fases komen snel. Dat zijn de sloop van het blok waar onder anderen slager Vrielink zit en het vernieuwen van de strip bij Kruidvat. Begin 2019 is alles klaar. Sluitstuk van de miljoenenoperatie is de aanpak van het parkeerterrein richting Texaco. Het tankstation verdwijnt op die plek.

Er is steeds meer behoefte bij mensen ook wat te eten en te drinken

Richard Reulink, DVP Planontwikkeling