Nieuws Horeca

​Eigen koe Lola Bikes & Coffee levert 150 liter melk per week

Arthur Wieffering van Lola Bikes & Coffee houdt van mooie fietsen en goede koffie. Daarbij gaat hij voor het hoogst haalbare. Arthur heeft nu een koe gekocht voor de perfecte cappuccino. Dat schrijft AD Haagse Courant.

Till Behne | Patrick Goosen 31 januari 2018

Lola cappucino melkkoe

Het viel Wieffering op dat mensen, hij ook, alles weten over wat het beste koffiezetapparaat is, hoe je de beste koffie zet, welk water je moet gebruiken en waar de koffiebonen groeien inclusief de naam van degene die ze plukt. Maar de melk? Die komt 'gewoon' uit de supermarkt.

,,Dat is toch raar?'', vraagt Wieffering zich hardop af. ,,We leven in een wereld waarin het steeds belangrijker wordt hoe dingen geproduceerd worden. Ik merkte bij mezelf dat ik ingehaald werd door de realiteit, dat ik dus niet precies wist waar mijn melk vandaan komt.''

Lees ook: Deze nieuwe espressobar trekt de aandacht met landelijk latte-talent

Speels

En daarom ging Wieffering op zoek naar een eigen koe die bij hem en het concept Lola Bikes & Coffee past. Hij kwam uit bij boerenbedrijf Holland Jersey in Zeewolde dat Jerseykoeien houdt. ,,Dat zijn mooie, speelse, nieuwsgierige en stronteigenwijze koeien.'' Daarbij wijst Wieffering naar zijn schoenen, die nog herinneren aan zijn meest recente bezoek aan 'Lola'. ,,Dus die past perfect bij ons concept.''

Wieffering kocht dus zijn eigen koe en betaalt vervolgens ook nog een eerlijke prijs voor elke liter melk die hij krijgt. Zo'n 150 liter levert Lola per week. ,,Het is krankzinnig als je ziet onder wat voor druk boeren en hun dieren staan. Melk produceren is een ambacht dat veel meer waardering verdient. En waar meer voor betaald zou moeten worden. Eigenlijk moet een pak melk 18 euro kosten.''

Uiteindelijk betaalt Wieffering dus iets meer per liter voor zijn melk. Maar daar staat wel een product tegenover waar hij helemaal achter staat.

Een product dat langer houdbaar is omdat het rechtstreeks naar hem toe komt. Een product dat op den duur minder afval moet opleveren omdat het niet meer in pakken komt. En een product van een hogere kwaliteit omdat boer en vooral dier minder onder druk staan en dus gelukkiger zijn. Tenminste, zo zou het volgens de theorie moeten zijn.

Wieffering wil het niet bij één koe in Zeewolde laten. Hij wil toe naar een hele 'kudde' in Den Haag... Daarvoor hoopt hij zoveel mogelijk ondernemers mee te krijgen. Er is nu al een enkeling die een deel van zijn melk afneemt.

,,Maar samen kan je echt veel moois bereiken. We moeten samen zorgen voor meer kennis en voor meer waardering. De waarde van een product zit 'm er niet in hoeveel je ervoor betaalt. We moeten vooruit en dat betekent soms dat je iets meer moet betalen. Maar naar mijn mening krijgt je er dan ook meer voor terug. Als je beter zorgt voor dier en boer, krijg je ook een beter product.''

De waarde van een product zit 'm er niet in hoeveel je ervoor betaalt

Arthur Wieffering, Lola Bikes & Coffee