Video Horeca

Erik-Jan Ginjaar (Postillion Hotels): zijn aanpak, plannen en coronacrisis

Het was de allereerste Nederlandse hotelketen waar je langs snelweg een kop koffie kon drinken en later ook de eerste waar je langs een snelweg kon blijven overnachten. Wat in de jaren '50 tot lang daarna Motoresto, Postiljon Pleisterplaatsen en Hotels heette, is anno nu het op de zakelijke reiziger gerichte Postillion Hotels. Ceo Erik-Jan Ginjaar vertelt in deze Werkverkeer openhartig over zijn aanpak, het succes, digitale innovatie en de toekomstplannen. En toen brak het coronavirus uit.

Presentator: Roland Tameling | Camera & edit: Mark van Binsbergen 26 maart 2020

Deze Werkverkeer is vlak voor het uitbreken van de coronacrisis opgenomen. Aan het einde van deze aflevering daarom een recent opgenomen videocall met Erik-Jan Ginjaar over de effecten op zijn hotelketen waarvan alle locaties tot 1 juni gesloten zijn.

Postillion Hotels, straks met toplocatie níet langs snelweg

Postillion Hotels heeft zeven vestigingen in ons land, waarvan Amsterdam de meest recent geopende is en Rotterdam de nieuwste locatie gaat worden. In deze aflevering van Werkverkeer leidt de autorit daar ook naartoe, naar het WTC aldaar; het wordt voor ceo Erik-Jan Ginjaar en zijn team de eerste toplocatie die níet langs een snelweg ligt. In de video vertelt hij het hoe & waarom achter die kans en de plannen met deze historische locatie.

Groei staat altijd wel op de agenda, maar Postillion Hotels 'wil niet tegen elke prijs groeien'. ,,We hadden ooit de verwachting nu meerdere locaties te hebben, maar vinden de kwaliteit van een locatie belangrijker dan de kwantiteit. Als je dé oplossing wilt zijn voor de zakelijke reiziger, goed bereikbaar met auto en OV, met een grote congreszaal en liefst 100 kamers, en dus jouw deel van de markt wilt claimen, is het beter om één ding heel goed doen, dan honderd dingen maar half."

Digitale alleskunner Michiel zorgt voor gastvrijer kunnen werken

Er is stevig geïnvesteerd in digitale innovatie, vertelt Ginjaar. Michiel is zijn digitale collega, de virtuele, interactieve boekingsassistent die er intussen voor zorgt dat 'mensen weer meer aandacht kunnen besteden aan de gasten in plaats van achter de computer te zitten'. ,,Innovatie ontstaat als je een businessuitdaging hebt, en die lag bij ons bij snelle, foutloze reserveringsbevestigingen. Na een Google Business Sprint van vijf dagen werd een probleem een oplossing. En die oplossing heet dus Michiel. De inzet van technologie zorgt ervoor dat we gastvrijer kunnen werken dan hiervoor."

Hoteldeuren gesloten door coronavirus

De realiteit anno nu: de hotelketen is door de overheidsmaatregelen vanwege het coronavirus tot 1 juni gesloten. Ginjaar heeft dagelijks contact met zijn mensen via een update in de app en gaat wekelijks live op YouTube. ,,Iedereen zit thuis, er is werktijdverkorting aangevraagd. Het is niet in te schatten wat voor gevolgen dit gaat hebben, als industrie staan wij voor een moeilijk jaar." Er is onder meer veel overleg met de veiligheidsregio's. ,,Ook wij bekijken of onze locaties geschikt en nodig zijn als noodhospitaal."

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.