Nieuws Horeca
Jannik (25) heeft horecavirus van vader Stephan te pakken en start eigen zaak
Het cliché is voor de 25-jarige Jannik Engelenburg helemaal waar. Begonnen in de afwaskeuken, onder toeziend oog van pa Stephan, raakte hij besmet met het horecavirus. Nu start hij zijn eigen zaak met als vangnet zijn vader.

Vader en zoon Engelenburg starten samen een horecabedrijf. Foto: René Manders/DCI Media
In de Handwerkstraat in Valkenswaard begint hij samen met vader Stephan in de voormalige lunchroom DOTS het bedrijf ‘BOHO Food Drinks & Friends’. Dit nieuwe horecabedrijf in het winkelcentrum ging op donderdag 3 augustus open, schrijft het AD.
Bijna twintig jaar terug was Stephan Engelenburg al actief binnen de Valkenswaardse horeca. Met enkele compagnons draaide hij de kroegen Ditisit, Paparazzi en Guinnizz. Na bijna tien jaar vertrok hij naar Eindhoven naar restaurant Paviljoen Genneper Parken. ,,Ik help mijn zoon bij de opstart. Hij is vanaf het begin de leidinggevende.”
Horecamanager en commerciële economie-diploma’s op zak
Stephan Engelenburg (55) ziet zijn rol als ‘begeleiding naar goed ondernemerschap’. ,,En vooral op de achtergrond aanwezig. Jannik is goed geschoold en heeft ook al aardig wat horecaervaring.”
Jannik Engelenburg heeft op De Rooi Pannen de opleiding Horecaondernemer/-manager gevolgd. Dit jaar is hij op Avans Hogeschool Den Bosch geslaagd voor commerciële economie.
Vanaf zijn tiende heeft hij bij zijn vader in de verschillende horecabedrijven gewerkt. Oud papier klaarzetten, de bar aanvullen, in de afwaskeuken. In Genneper Parken werkte hij af en toe achter de bar en in de bediening. ,,Tijdens de hbo-opleiding heb ik vooral geleerd goed te luisteren naar klanten. De theorie en praktijk van de voorbije vijftien jaren ga ik nu toepassen.”
''Ook anderen, zoals de collegawinkeliers, gaan we de gelegenheid bieden bij ons te genieten van een hapje en een drankje. Daarom blijven we op vrijdag en zaterdag open tot 21.00 uur''
De benaming BOHO verwijst naar het woord ‘Bohème’
De horeca-nieuwkomer vindt het geweldig om met ‘BOHO Food Drinks & Friends’ te starten. Vanaf nu echt op eigen benen mag staan. Maar hij koestert het gevoel van de nabije ondersteuning van zijn vader. ,,Het bijzondere is dat wij samen iets nieuws opbouwen. Ik was steeds medewerker. Ik heb geleerd aan te pakken, hard te werken, kansen te nemen. Ik zie uit naar het ondernemerschap.”
Jannik wil het voormalige DOTS midden in het vernieuwde winkelgebied verder gaan uitbouwen. Allereerst wat betreft de uitstraling. De benaming BOHO verwijst immers naar het woord ‘Bohème’ en heeft te maken met de kunstenaarswereld. De familie interpreteert dat als een stijl die wijst op creativiteit, vrijheid en comfort. ,,Het laatste duidt vooral op een inrichting met bijzonder meubilair en een natuurlijk kleurgebruik. En alle kenmerken zijn een knipoog naar de menukaart. Met andere lunchgerechten en wat meer variatie.”
Lees ook: Ondernemer zet in op behoud Amsterdamse cafés: overnamegolf Ramzy Group zet door
Aangewezen op passanten, maar ook fijne plek voor collega-winkeliers
In het nieuwe en centraal gelegen horecabedrijf wordt uitgegaan van de bestaande winkelopeningstijden. Jannik: ,,We zijn op deze plek vooral aangewezen op de vele passanten. Maar ook anderen, zoals de collegawinkeliers, gaan we de gelegenheid bieden bij ons te genieten van een hapje en een drankje. Daarom blijven we op vrijdag en zaterdag open tot 21.00 uur. Een stukje bijzondere gastvrijheid.”
Op de vraag of dit het laatste ‘horecakunstje’ is voor pa Stephan antwoordt hij kort en bondig: ,,Ik heb nóg een zoon van 22 met eveneens horeca-aspiraties. Zonodig help ik ook hem bij de opstart van een eigen bedrijf.”
Zoon Jannik blikt al even tien jaar vooruit. ,,Eerst hier een goed en stabiel horecabedrijf van maken. En geheel op eigen benen staan. Met als grote droom in Nederland - of elders - een eigen Beach Club beginnen.”
Lees ook: Waarom restaurant Anno 1987 noodgedwongen gaat sluiten