Nieuws Horeca
Sám Lasaroms wil met Koffietje.nl dé autoriteit voor speciale koffie worden
De 28-jarige Sám Lasaroms is zo dol op koffie dat ze haar bedrijf heeft opgericht rondom het drinken van specialty coffee. Onder de naam koffietje.nl houdt ze zich alweer drie jaar bezig met het recenseren van koffie en koffiebarretjes in Nederland én Europa.

In Nederland heeft Lasaroms als koffieproever al zo’n 200 koffiebarretjes met specialty coffee bezocht en gerecenseerd. Foto: Koffietje.nl
We bellen met Lasaroms die op dat moment net in Bratislava - de hoofdstad van Slowakije - is aangekomen. Ze is bezig met een Europese citytrip. ,,Het kan eindelijk weer," zegt ze opgelucht. Ze zal de komende twee dagen elf koffiezaken bezoeken. ,,Ik heb van tevoren de koffiebars uitgezocht waar ik heel graag heen wil. Het wordt flink doorproeven”, zegt ze met een lach. ,,En nee, het is niet zoals wijnproeven waar je een slokje neemt en het weer uitspuugt. Ik bestel overal drie soorten koffie, drink alles op én geniet er echt van.”
Lees ook: Nazdrowje! Drie jonge ondernemers scoren met hun Nul30 Vodka
In Nederland heeft Lasaroms als koffieproever al zo’n 200 koffiebarretjes met specialty coffee bezocht en gerecenseerd. Ze vertelt hoe het begon. ,,Ik ben altijd al gek geweest op lekkere koffie en als ik een leuk zaakje had gevonden, dan zette ik dat op mijn Instagram. Veel mensen reageerden: ‘Hé Sam, zit je nu alweer aan de koffie?’ Ze vroegen mij om tips voor leuke koffietentjes als ze ergens heen gingen. Zo rolde ik er een beetje in. Toen het serieuzer werd, zaten mijn vriend en ik ieder weekend in een andere stad koffie te drinken.”
Blind proeven waar de koffie vandaan komt
Het draait voor Lasaroms en haar bedrijf allemaal om specialty coffee: dat staat voor koffiebonen van de allerbeste kwaliteit. Deze hoogwaardige koffie wordt door de boer met de hand geplukt. Daarna worden de bonen door de koffiebrander licht bruin gebrand en uiteindelijk is het de receptuur van de barista die de smaak bepaalt.
Lasaroms
heeft inmiddels zoveel verstand van koffie dat ze ook blind kan
proeven waar de koffie vandaan komt. ,,Dat is echt heel leuk, want
barista’s dagen mij uit. Dan nodigen ze mij uit om langs te komen
om te proeven en te raden waar de koffie vandaan komt.”
"De geur en de smaak van de koffie moet echt kloppen. Daarbij vind ik het belangrijk dat de barista vriendelijk is en goede service verleent"
De jonge onderneemster bezoekt voor haar bedrijf zaken waar koffie echt centraal staat. Voor haar beoordeling kijkt ze naar het totaalplaatje. Ze proeft uiteraard de koffie, maar daar blijft het niet bij. Ook belangrijk is de expertise en uitleg gegeven door de barista, de sfeer en de hygiëne van de toiletten.
Passie van een ondernemer doet veel met de beleving
De koffieblogger vertelt wat ze zelf het belangrijkste vindt aan het bezoek. ,,De geur en de smaak van de koffie moet echt kloppen. Daarbij vind ik het belangrijk dat de barista vriendelijk is en goede service verleent. Allemaal heel bepalend voor de complete beleving van de koffiezaak.” Ze vindt het zelf fijn als de eigenaar in de zaak aanwezig is. ,,De passie van een ondernemer die bezig is met het product waar voor gekozen is, dat doet veel met de beleving”, weet ze.
En wat is eigenlijk haar eigen koffievoorkeur? ,,Ik hou van een uitgesproken koffie. Hoe fruitiger hoe beter, wat mij betreft. En dan kom je eigenlijk automatisch bij Ethiopische of Afrikaanse koffies, die daar om bekend staan. Je kunt mij ook wakker maken voor een koffie uit Costa Rica of Panama, maar die kunnen vrij prijzig zijn.”
Een fatsoenlijke koffie is voor veel mensen op kantoor echt belangrijk
Lasaroms
ziet dat goede koffie bij steeds meer grote bedrijven als pluspunt
wordt gezien. ,,Het is echt een trend om in je ontvangsthal een
eigen koffiebar te hebben. Soms met de duurste apparatuur en een
geweldige barista erbij. De medewerkers krijgen een goed begin van de
dag met een vriendelijk gezicht bij binnenkomst plus een perfecte
koffie.”
,,Ook kleinere bedrijven hebben steeds meer
oog is voor goede koffiebonen. Een fatsoenlijke koffie is voor veel
mensen op kantoor echt belangrijk. En vergeet niet dat de gesprekken
rondom de koffieautomaat worden gewaardeerd.”
Sám Lasaroms houdt van een uitgesproken koffie. Hoe fruitiger hoe beter, wat haar betreft. Foto: Koffietje.nl
In november staat derde koffiemarathon op de planning
Het is haar doel om met koffietje.nl dé autoriteit te worden op het gebied van koffiebeoordelingen. En in dat proces is ze al flink op weg. Wie een koffiebar zoekt in een willekeurige stad of dorp kan kijken hoe de koffiebar scoort en of het de moeite waard is om daar een filterkoffie, cappuccino of espresso te bestellen.
Inmiddels
verkoopt ze op haar site koffieboxen (met daarin koffiebonen van drie
verschillende branders) en eigen ontworpen koffiekopjes. Dit is het
verdienmodel achter de site. Daarnaast zet ze zichzelf op de kaart
met de koffiemarathon. Ze bezocht de afgelopen twee jaar met deze
ludieke actie 100 verschillende koffiebarretjes in Nederland in 30
dagen. In november staat haar derde marathon op de planning.
De
ambitie van Lasaroms is dat iedereen die op zoek is naar specialty
coffee haar site bezoekt. Ook denkt ze aan een community voor special
koffie lovers waar ze met elkaar in contact kunnen komen. Daarnaast
blijft ze gewoon heel veel lekkere koffie drinken en zich verdiepen
in de herkomst van al dat lekkers.