Nieuws Horeca

Stadsbrouwerij floreert ook in Brabant

Toen Jan van Kollenburg in 1999 zijn Stadsbrouwerij begon was dat - na Heineken - de tweede brouwerij in de stad. Nu staat de teller al op zes, zo schrijft het Brabants Dagblad.

BART GOTINK & EMMA PETERS | Foto: Olaf Smit 4 juli 2017

Janneke Pieters Brouwerij Boegbeeld Den Bosch

Alleen al sinds 2012 telt de stad vier brouwerijen meer: De Markies, d'n Droak, Brouwerij Boegbeeld en Jongens van de Wit. Is er ruimte voor zoveel gebrouw? ,,We zijn meer maten dan concurrenten," stelt Janneke Pieters van Brouwerij Boegbeeld in elk geval vast. Maar natuurlijk is het ook voor haar nog wel de vraag of al die brouwerijen het over de jaren heen gaan halen. Pieters: ,,Het is nu ook een beetje een hype en daarbij is het altijd de vraag hoe lang deze aanhoudt."

Bierbrouwerijen in Nederland

Den Bosch staat niet alleen in de trend. Het aantal bierbrouwerijen in Nederland is in tien jaar ruim verviervoudigd, van 90 in 2007 tot 370 in 2017, zo becijferde het CBS. In Brabant ging het aantal biermakers van 20 naar 65 in dezelfde tijd. En daarbij gaat het vooral om kleine brouwerijen, met één tot vijf man personeel. En waar de één het professioneel aanpakt, blijkt het voor de ander meer een uit de hand gelopen hobby.

Workshops

De Bossche Brouwers aan de Vaart stappen nu ook in. Plek zat, denkt Leo Hamers. ,,Wij gaan bijvoorbeeld alleen brouwen voor onze eigen gelegenheid en andere zaken op de Tramkade. Als mensen ons bier willen drinken, moeten ze hiernaartoe komen." De brouwers willen vooral met workshops brouwen het verschil gaan maken, aldus Hamers.

Concurrentie

Dat de brouwers elkaar niet als concurrenten zien, blijkt ook wel uit het feit dat ze elkaars bier verkopen. Zo worden de flesjes bier van De Markies gewoon verkocht bij De Jongens van de Wit in het Paleiskwartier. Wie er dan wel last van heeft van de kleine brouwers? Hamers: ,,De grote brouwers hebben er denk ik het meest last van. Zij introduceren momenteel allemaal nieuwe bierconcepten, zoals ongefilterd bier. Je ziet dat deze brouwerijen zich verbreden naar het aanbod van de kleine brouwerijen."

Heineken

Heineken - al sinds 1958 in de stad - ziet inderdaad dat 'de afgelopen jaren in heel Nederland de waardering voor bier groeit'. ,,En dat is onder meer zichtbaar in de groei van het aantal lokale brouwerijen", aldus een woordvoerder. Het antwoord op de vraag hoe het zit met de concurrentie, wordt ontweken. ,,Deze toename betekent een bloeiende en diverse biermarkt, en dat is iets dat wij alleen maar toejuichen", zo zegt zij.

Tegen de paar duizend liter bier die de lokale brouwerijen brouwen, kan Heineken op de Rietvelden 6,5 miljoen hectoliter bier per jaar maken. Naast Heineken gaat het ook om Brand, Amstel en Wieckse.

Hip

Johannes Janssen en Rik Schuurmans van De Markies zagen het speciaalbier hip worden. ,,We gingen altijd naar bierfestivals. Tien jaar geleden was dat nog het domein van zestig plussers." Zestigplusser Jan van Kollenburg ziet hetzelfde. ,,De verkoop van pils daalt, de verkoop van speciaalbier stijgt. Het is geweldig om te zien hoe jongeren bezig zijn met speciaalbier. Ik denk dat mensen klaar zijn met eenheidsworstbier."

Ik denk dat mensen klaar zijn met eenheidsworstbier

Johannes Janssen