Nieuws Horeca

Waarom restaurant Pesca 10.000 euro verdeelt onder personeel

Een onderneming die haar winst verdeeld onder het personeel. Bij het Amsterdamse Restaurant Pesca gebeurt het. Het voltallige team ontving bij elkaar ruim 10.000 euro, zelfs de afwasser kon meer dan 1.000 euro bijschrijven.

De Ondernemer | Foto: ANP/Remko de Waal 23 januari 2018

Horeca restaurant winstdeling onderneming sallaerts pesca

„Het personeel is de hoeksteen van een goede horecaonderneming”, vertelt Sven Sallaerts als de man achter Pesca aan Metronieuws en Misset Horeca. ,,En dus het is ook van belang dat er goed voor hen gezorgd wordt. Personeel wordt steeds belangrijker, zeker in een sector als de horeca waarin gastvrijheid van essentieel belang is. Door met een vast team te werken waarin we veel delen wordt iedereen een beetje eigenaar van Pesca. Hierdoor zijn werknemers minder vaak ziek, blijven ze langer voor ons werken en zijn ze gemotiveerder."

,,Er komen veel positieve reacties over de vriendelijkheid en enthousiasme van het team. Dit is bijna een utopie op de hedendaagse overspannen arbeidsmarkt in de horeca. De gasten komen hier speciaal voor terug."

Lage lonen, hoge werkdruk

Een tekort aan bedienend personeel is een bekend probleem in de horecasector en Sallaerts is van mening dat dit komt door het personeelsbeleid. In financieel opzicht gaat het goed met de meeste horecazaken, toch ziet hij dat het personeel daar maar weinig van merkt. De zakenman vertelt dat het verloop in de horeca zo groot is door de lage lonen, de hoge werkdruk en overuren.

Iets waar buitenlandse en/of zeer jonge werknemers nog wel mee kunnen leven, maar het opgeleide personeel uit eigen land niet. ,, De horeca had tot vorige week niet eens een CAO. En dit moet echt anders als je de kwaliteit wil waarborgen. Bij Pesca draait het personeel geen overuren en hebben zij werkweek van vier dagen."

Andere richting

Door de winst onder het personeel te verdelen, maakt de Amsterdamse ondernemer een statement om de horeca-industrie in een andere richting te krijgen. Sallaerts trekt aan de bel omdat hij bang is dat er met de huidige omgang van het personeel straks niemand meer voor de sector behouden blijft. ,,Er zijn hierdoor zelfs al zaken gesloten. Wij hopen dat door dit signaal meerdere horecaondernemers zich realiseren dat wij aan het begin staan van een nieuw tijdperk. Wanneer er geen actie wordt ondernomen, komt de gehele sector in grote problemen.”

Om deze problemen te voorkomen wil hij zijn concept, dat door crowdfunding is gerealiseerd, gaan uitbreiden met meer vestigingen door het hele land.