Nieuws Ict

Automatisering bouw: Van Werven houdt opdrachten en uren bij via app

Met een stapel papieren op pad en die aan het eind van de week weer inleveren op kantoor? Het is verleden tijd voor de machinisten bij Van Werven in Oldebroek, schrijft De Stentor.

Jaap Selles | Foto: Henri van der Beek 18 mei 2017

Van Werven app

De 250 shovel- en kraanbestuurders krijgen hun opdrachten en doen hun urenadministratie tegenwoordig via een app op de smartphone. De automatisering scheelt papier en is efficiënter voor zowel het kantoorpersoneel als de machinist.

Traag

Klinkt als een logische ontwikkeling in een tijd dat iedereen een smartphone heeft en dagelijks uren doorbrengt op verschillende apps. ,,Maar vanuit het bedrijfsleven die stap maken is lastig", weet Tjaco Naaktgeboren, directeur ICT bij de dienstverlener in de bouwsector.

Hoe kan dat? ,,De bouwsector reageert traag", is de ervaring van Frans van Meijel. Hij is directeur van het gelijknamige bedrijf in Emmeloord, staat dertig jaar in de frontlinie en heeft 400 klanten in binnen- en buitenland. ,,Bij een klus zijn veel partners betrokken en wordt veel geïmproviseerd."

De mogelijkheden tot automatiseren zijn er volgens de directeur. Zoals tekeningen digitaliseren en die meteen delen via internet als ze worden gewijzigd. Daardoor beschikken alle betrokkenen op hetzelfde moment over de nieuwste tekeningen.

Excel-einde

Daarnaast nadert de 'schijnautomatisering' van gegevens opslaan in Excel-bestanden het einde, zoals Van Meijel het noemt. Hij stelt dat de bouwsector aan het begin van een nieuw tijdperk staat. ,,De automatisering waarop wij ons richten, is op het proces gericht. Toepassingen bedenken waardoor honderd man efficiënt werken, zodat je uiteindelijk een goed product hebt." Niet met als doel om menselijk handelen weg te snijden, maar wel te verminderen waar overbodig. De machinisten van Van Werven ondervinden het dagelijks.

Een cruciale ontwikkeling is volgens Van Meijel de komst van de cloud; de opslagruimte op het internet waar iedereen bij kan om informatie te sturen en te halen via meerdere apparaten, zoals computer, tablet en smartphone. Een machinist van Van Werven hoeft zijn urenadministratie niet meer in te leveren op kantoor in Oldebroek. Hij kan het ook versturen vanaf de laatste klus of vanuit huis. Tjaco Naaktgeboren is enthousiast. Van Meijel merkt dat anderen twijfelen: ,,Ze willen eerst in de praktijk zien of het haalbaar is."

Banenverlies

Zorgt automatisering voor banenverlies? Niet direct, zeggen Naaktgeboren en Van Meijel. Wel een verschuiving. De administratieve tak krimpt, ICT-afdelingen groeien. Naaktgeboren: ,,De app kunnen wij zelf ontwikkelen en aanpassen. Dat was vroeger anders. Toen liep dat via leveranciers en was een enkele aanpassing vaak onmogelijk. Zeker als het alleen voor ons bedrijf was en het veel tijd kostte, waardoor het te duur werd. Via Van Meijel hebben wij als het ware een doos met Lego gekregen, waar we nu zelf vormpjes mee kunnen maken."

Betrokkenheid

Toch zijn er zorgen. Zowel bij de bedenker als de gebruiker. ,,Het is lastig om geschikt personeel te vinden", merkt directeur Frans van Meijel. ,,De ontwikkelingen volgen elkaar snel op, terwijl het onderwijs zich traag aanpast. Voor de gebruiker wordt automatisering gemakkelijker, maar achter de schermen wordt het steeds complexer."

Naaktgeboren vertelt: ,,De overgang naar de app verliep soepel. Iedereen is tegenwoordig gewend om met apps te werken. Wat wij wel zien is dat machinisten minder op kantoor komen. Dat vinden wij jammer, want betrokkenheid bij het bedrijf is belangrijk. Wij willen verder automatiseren, maar denken ook sterk na hoe we het personeel vrijdagmiddag gewoon aan de gehaktbal kunnen houden."