Nieuws Actueel

'Ik bedenk totaalconcepten'

Erwin Blatter | Foto: Menno Boon 4 februari 2016

Hans kuijten 8049

Hij ontwierp podia voor onder anderen Guus Meeuwis en Marco Borsato. Ook Disney, Van der Valk Hotels, Cirque du Soleil en Holland Casino behoren tot zijn klantenkring. In zo’n twintig jaar is Hans Kuijten uit Nuenen uitgegroeid tot een vooraanstaand ontwerper in entertainment en interieur, in binnen-, maar vooral buitenland.

Naar eigen zeggen is Hans het best te omschrijven als sfeerontwerper. Dat geldt overigens ook voor zijn interieurprojecten. "Ik ontwerp geen meubels of iets dergelijks, zoals Jan des Bouvrie. Ik bedenk totaalconcepten." De voormalig student aan het SintLucas in Boxtel wilde op zijn 16de al conceptontwerper worden. "Tijdens mijn opleiding kreeg ik werk bij een standbouwer,” vertelt Hans. ,,Dat zit tussen decor en interieur in. Zo kreeg ik de smaak te pakken en leerde ik al jong de kneepjes van het vak."

Tomorrowland"Terugkijkend ben ik precies op het juiste moment begonnen. Ik haalde al snel de juiste projecten binnen, waarmee ik kon pronken bij andere opdrachters." Voorbeelden van projecten zijn premièrefeesten van films als Finding Nemo, Treasure Island en Tarzan die hij voor Disney mocht aankleden. Ook kwam hij terecht bij ID&T, organisator van onder meer het bekende dance-evenement Tomorrowland.

"Daarmee heb ik de toon gezet. Het podium zelf moet, mede dankzij mijn ontwerpen, een verhaal vertellen. Het moet een wereld op zich zijn. Meer zijn dan techniek en een setje lampen." Behalve bij Tomorrowland past de Nuenenaar dat uitgangspunt ook toe bij festivals als Daydream en 7th Sunday.

Complex procesBehalve in België en Duitsland zijn Hans’ creaties ook te zien in Brazilië, de Verenigde Staten en Azië. "Veel van de door mij ontworpen podia reizen de hele wereld over en wor-den opgesteld in de VS."

De realisatie van zijn ontwerpen is vrijwel zonder uitzondering een complex proces. Daarin kan gemakkelijk wat misgaan, zo weet hij uit ervaring. ,,Voordat het ontwerp bij de uitvoering is beland, is de helft van het concept al weggestreept, uit praktische of financiële overwegingen bijvoorbeeld. Of het idee wordt verkeerd geïnterpreteerd. Daarom zit ik het liefst met de eindgebruiker om tafel. Dan weet ik zeker dat het idee goed aankomt.”

Ondanks zijn succes heeft Hans nog steeds een eenmanszaak. "Ik hoef geen groot bedrijf met veel personeel", zegt hij. "Daar ben ik het type niet voor. Ik wil gewoon veel samenwerken met vakmensen van andere bedrijven. Daarin is voor mij nog veel groei mogelijk."

Hoe blijf je jezelf in de entertainmentindustrie?

1 KwaliteitenBlijf bij jezelf en geloof in je eigen kwaliteiten, talenten en kracht. Als je dat doet, straal je dat ook uit.

2 DromenIk vind de slogan van Walt Disney heel mooi: als je iets kunt dromen, kun je het ook waarmaken. Dat is lastig, maar toch. Het is maar hoe creatief je ermee omgaat.

3 LerenZorg dat je de juiste mensen om je heen verzamelt, zodat zij je verder kunnen helpen. Sta open om nieuwe dingente leren. Om jezelf te ontwikkelen is samenwerking onontbeerlijk. Je moet niet altijd alles zelf willen doen.

4 OprechtZorg dat je je afspraken nakomt. Als je iets belooft, moet je het ook waarmaken.Wees eerlijk en oprecht. Je moet je ergens niet te groot of te klein voor voelen.

Tomorrowland 2015, Finding Nemo, Tarzan en Treasure Island staan op het CV van Hans. hanskuijten.nl