Nieuws Actueel

In Enschede klopt het hart van de renaissance

Het Rijksmuseum Twenthe pakt uit met renaissance. Hoe kan de rest van de stad daarvan een graantje meepikken? Enschede Promotie bedacht een campagne. Dit meldt De Twentsche Courant Tubantia.

Ben Lensink | Foto: Annina Romita 8 februari 2017

Enschede renaissance 1

Na de Turner-tentoonstelling van vorig jaar pakt het Rijksmuseum Twenthe de komende maanden opnieuw groots uit met werk van de allergrootste kunstenaars van de Italiaanse renaissance. Wederom wordt topdrukte verwacht. Hoe kan de rest van de stad daar een graantje van meepikken? Enschede Promotie en de partners braken zich de afgelopen tijd het hoofd over deze vraag. Samen bedachten ze een speciale campagne om de museumbezoekers te verleiden de stad ook anders te beleven onder het motto: het hart van de renaissance klopt in Enschede!

Het is tot nu toe vaak het verhaal: rijendik staan bezoekers zo nu en dan op de stoep van het rijksmuseum. Ze komen uit alle delen uit het land om te genieten van kunst die voor het eerst in ons land is te zien. Vaak het gevolg van bijzondere afspraken tussen de museumdirecties en opmerkelijke bruiklenen. Sinds de deuren van het Enschedese Rijks zijn geopend vertonen de bezoekersaantallen een stijgende lijn. Op de komende expositie zijn 45 topstukken van 16de-eeuwse Italiaanse schilderkunst te zien. Met als hoogtepunten schilderijen van de allergrootste kunstenaars van de renaissance: Rafaël, Titiaan, Tintoretto en Lotto.

Verleiding

Voor Enschede Promotie een uitgelezen kans om al die bezoekers eens te laten zien dat Enschede nog veel meer in zijn mars heeft. Daarom laat de stad zich tijdens de bijzondere tentoonstelling 'In het hart van de renaissance' van zijn beste kant zien. De citymarketeers van Enschede Promotie zetten er volop in om mensen minimaal een dag, maar als het even kan een (lang) weekend in de stad te houden en ze te verleiden om nog eens terug te komen. "Het is voor het eerst dat we in samenwerking met het rijksmuseum een speciale promotiecampagne op touw hebben gezet'', zegt directeur Marieke ter Brugge van Enschede Promotie. "Met die campagne willen we de stad beter laten zien en de bezoekers goed en snel informatie verschaffen. We tonen ons gastheerschap.''

Voortborduren

De gedachte kwam op in de aanloop naar de grote Turnerexpositie en daar wordt nu op voortgeborduurd. Ter Brugge: "Het bezoekersaantal van het rijksmuseum zit in de lift. Maar nog altijd stappen de meeste mensen meteen na het bezoek weer in de auto of op de trein. Dat is jammer. We willen ze ook de binnenstad, Roombeek en al het andere moois in de stad laten zien.''

In de aanloop naar de tentoonstelling 'In het hart van de renaissance' heeft Enschede Promotie samenwerking gezocht met het rijksmuseum, maar ook met de horeca, bed and breakfasts en hotels. "Al onze partners is gevraagd om aan te haken bij deze unieke tentoonstelling. We hebben met een schuin oog gekeken naar de gang van zaken rond de David Bowie-tentoonstelling in het Groninger Museum, waar de hele stad van heeft geprofiteerd'', vertelt Ter Brugge. "De horeca biedt een renaissance-lunch aan, kortingen op de lunch of een kaartje. Hotels en bed and breakfasts bieden speciale arrangementen aan."

Kloppend hart

Enschede afficheert zich de komende maanden als het kloppende hart van de renaissance. Vanzelfsprekend wordt daar ook online stevig op ingezet. Voor het eerst is er op het internet een speciale 'landingspagina', vertelt Catriene van den Akker van Enschede Promotie. ,,Het is een themapagina waarop alle informatie over de tentoonstelling, de arrangementen en de horeca-aanbiedingen is gebundeld. Met name in de periodes waarop het rijksmuseum topdrukte verwacht, zoals in het paasweekend, met Hemelvaart en Pinksteren, zetten we als Enschede Promotie gastvrouwen in die in de binnenstad en op en rond het Stationsplein de mensen wegwijs maken en ze een Enschedegidsje overhandigen.'' De drukke periodes kunnen vrij nauwkeurig worden bepaald, omdat het rijksmuseum voor het eerst werkt met een onlineticketverkoop. "Inclusief een time slot, waardoor spreiding van de bezoekers mogelijk is'', zegt Van den Akker.

Banieren

Elke binnenstadbezoeker wordt de komende maanden overigens gewezen op de bijzondere expositie in het rijksmuseum. Deze week worden aan de tachtig staaldraden die over de straten van het winkelhart zijn gespannen bekende afdrukken van schilderijen van Italiaanse kunstenaars gehangen. Bij de toegangen tot het stadserf wapperen renaissancebanieren. "En we gaan natuurlijk ook de Duitse markt flink bewerken, vooral via het internet'', meldt Ter Brugge.

De campagne rond 'In het hart van de renaissance' is voor Enschede Promotie een testcase. "Deze expositie is echt uniek en verdient op deze manier ondersteuning. Hier komen mensen uit het hele land op af en ook veel Duitsers. Een grote musical is van een andere orde, want die trekt door het hele land. Als dit concept goed aanslaat, dan gaan we het vaker doen. Begin augustus bijvoorbeeld als in Enschede de halve finale en de finale van het EK vrouwenvoetbal worden gespeeld.''