Nieuws Actueel
In het café is de brouwer koning
Het bier wordt alsmaar duurder. Tenminste: voor de cafés, die daar soms stevig mee worstelen. Dat schrijft Bn DeStem.
Het was schrikken voor veel horecaondernemers. Bierbrouwer AB InBev verhoogt de bierprijs niet met 1, maar met 3,5 procent. En een tapbiertje is al niet echt goedkoop: de prijs schommelt gemiddeld rond de 2,40 euro. De verhoging evenredig doorberekenen aan de klant is voor velen geen optie.
Economische crisisWoordvoerder Joris Prinssen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN): ,,Elk jaar rond deze tijd kondigen de brouwers een verhoging aan. InBev is nu de eerste, de anderen zullen snel volgen. De 'natte sector' heeft door de economische crisis een zware tijd achter de rug. Bier is hier goed voor 50 procent van de omzet. Maar kleine ondernemers kunnen de prijsverhoging lang niet altijd zomaar doorberekenen aan de klant. Ze hebben niet alleen met de bierprijs te maken, maar ook met veel andere stijgende kosten."
DoorberekenenVoor eigenaar Daisy Kerkhoffs van café The Butler in Etten-Leur kwam de door InBev aangekondigde prijsstijging als een verrassing. ,,Het is te laat met ons gecommuniceerd. We hadden al een nieuwe bierkaart gemaakt met daarop de prijzen. Die kunnen we nu niet meer aanpassen. Je kunt de prijsstijging sowieso niet zomaar doorberekenen aan de klant, want je wil niet dat die wegloopt."
WurggreepToch adviseert Horeca Nederland ondernemers dat wel te doen. De brancheorganisatie spreekt in de media regelmatig over een 'wurggreep' waar de horecaondernemers in vastzitten. Brouwers hebben niet zelden het horecapand in hun bezit en kunnen de exploitant zomaar de wacht aanzeggen.
TapbierDe meeste ondernemers zijn bovendien afhankelijk van tapbier, omdat de klant dat nu eenmaal wil. Kerkhoffs: ,,Een krat Jupiler is in de supermarkt goedkoper, maar de klant wil bier van de tap. We kunnen dus niet om de brouwer heen. Je hebt niets te vertellen over de bierprijs."
PrijzenEen glas bier van 25 centiliter werd in de horeca de afgelopen zestien jaar flink duurder: van 1,28 euro in 2000 (toen nog met guldens werd betaald) tot 2,38 euro in 2015. We drinken er niet minder om: jaarlijks slaan we ruim 12 miljoen hectoliter bier achterover. Uiteraard is het appels met peren vergelijken, want veel van hun bier halen mensen uit de supermarkt. Voor een krat bier hoeven we daar gemiddeld niet veel meer dan 10 euro te betalen. Dat zijn prijzen waarmee die miljoenen hectoliters makkelijk te verklaren zijn.
HopDat het bier in de super zo goedkoop is, is niet vanzelfsprekend. Een cruciaal ingrediënt als hop is tegenwoordig schaars, onder meer vanwege de wereldwijd toenemende populariteit van speciaalbier. De prijs ervan stijgt daarom. Maar van paniek is nog geen sprake. De meerkosten blijven binnen de perken. Niet heel verwonderlijk, aangezien het hoofdbestanddeel (90 tot 95 procent) van bier uit water bestaat.
Dat de bierprijs in de winkel zo laag is, heeft vooral te maken met de 'machtsvraag'. In de super heeft de brouwer geen macht. Hij moet de concurrentie aangaan met collegabrouwers en dat drukt de prijzen aanzienlijk.
In het café is dat anders. Zeker als een pand in handen is van de brouwer. Daar is de producent regent, daar zwaaien topbrouwers als InBev en Heineken de scepter. Vanuit Horeca Nederland klinkt steeds fellere kritiek op deze situatie.
StilzwijgenDe brouwers hullen zich gewoonlijk graag in stilzwijgen. Directeur Cees-Jan Adema van brancheorganisatie Nederlandse Brouwers laat zich evengoed verleiden tot een reactie. ,,Hoe de brouwer omgaat met zijn klanten is aan hem. Het verschilt per brouwer. Dat heet marktwerking. Iedere brouwer bepaalt zelf zijn inkoopwaarde (voor de afnemer, red.). De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft in ieder geval geoordeeld dat er voldoende concurrentie is."
ConcessiesDaisy Kerkhoffs van café The Butler vindt 'wurggreep' een te zwaar woord om haar relatie met de brouwer mee te omschrijven. De lage winstmarge van amper 10 procent op een glas bier ten spijt. ,,Als je begint met een zaak als dit, dan weet je waar je aan begint. Je kunt niet elke prijsstijging doorberekenen, want dan wordt dat glas bier te duur. De winstmarge wordt helaas kleiner. Soms moet je concessies doen."
Gerelateerde artikelen
De nieuwe eigenaar van Grolsch dronk het bier 30 jaar geleden alRavenstein brouwt Brabants lekkerste bierExplosieve groei van lokaal gebrouwen bier