Nieuws Actueel

"50% groei per jaar is voor ons een ondergrens"

Herman Stil 1 februari 2016

Thuisbezorgd1065

Bestelgigant Thuisbezorgd strijkt komende maand met zijn mondiale hoofdkantoor neer in Amsterdam. Vooral om de dienstverlening aan restaurants én aan klanten te verbeteren, schrijft Het Parool.

Duizend bestellingen per minuut. Dat haalt Thuisbezorgd in Nederland op z'n sloffen, tenminste in de uren dat Nederlanders eten aan de deur bestellen. De naamsbekendheid van het bedrijf loopt tegen de honderd procent, mede te danken aan de voortdurende reclamespots. En toch is het bedrijf nog lang niet uitgegroeid. "We hebben nog maar een klein deel van de markt."

Komende maand strijkt Takeaway, de internationaal aantrekkelijker klinkende naam van Thuisbezorgd, neer in Amsterdam. Nu zit het hoofdkantoor nog in Utrecht. "Daar zijn we ooit gaan zitten toen we actief werden in België," zegt oprichter Jitse Groen (37). Die keuze is nu een blok aan het been. Utrecht ligt maar 35 kilometer van Amsterdam, maar het maakt volgens Groen een wereld van verschil. " We hebben nu zes kantoren, waarvan vier in het buitenland. We halen meer omzet buiten Nederland. We zitten eigenlijk alleen maar in het vliegtuig. Dat is vanuit Utrecht niet meer te doen."

Daarnaast tempert de huidige vestigingsplek de zoektocht naar nieuwe medewerkers. "We hebben meer mensen nodig dan we in Utrecht kunnen vinden, ook internationale mensen. Onze gemiddelde leeftijd is 29 jaar. Welke 29-jarige expat wil naar Utrecht verhuizen? We vinden alleen voldoende internationaal talent als we in Amsterdam zitten."

Thuisbezorgd, waar nu in totaal 950 mensen werken, begint op het Oosterdokseiland met honderd man. "Maar dat worden er waarschijnlijk snel tweehonderd. Weliswaar hoeft onze organisatie niet net zo hard te groeien als onze activiteiten, maar we moeten de komende jaren flink veranderen." Zo wil Thuisbezorgd de afdelingen die data verzamelen en restaurants helpen, flink optuigen. Groen wil zo de 35.000 aangesloten restaurants - waarvan zesduizend in Nederland - nauwer aan zich binden; om de concurrentie voor te blijven, maar ook om restaurateurs tevreden te houden.

Restaurateurs morren regelmatig over het percentage dat het bedrijf bij elke bestelling opstrijkt - tien tot elf procent van het bestelbedrag van gemiddeld twintig euro - waar nieuwkomers zich in de markt proberen te werken met veel lagere percentages. "We moeten beter aantonen wat wij in ruil voor die bijdrage kunnen betekenen. Een typisch bezorgrestaurant bestaat uit de eigenaar en misschien twee medewerkers. Dat heeft geen geld voor marketing of onderzoek. Wij hebben al zijn gegevens; we weten wie er bij hem bestelt, wat er wordt besteld en waar de klant zit. Wij kunnen hem vertellen wat goed loopt en wat niet. Of dat hij eens moet overwegen ook in De Pijp te bezorgen, omdat daar mensen met een grotere portemonnee zitten. Bezorgkosten kunnen heel logisch lijken, maar vormen vaak een drempel voor de klant. Dan kun je beter je pizza een dubbeltje duurder maken."

Groot in Duitsland

Eigenlijk is het een raadsel dat Thuisbezorgd, een van de vier grootste bezorgdiensten in de wereld, nu pas in de hoofdstad neerstrijkt. "Nadat we in 2000 in Enschede waren begonnen, was Amsterdam jarenlang eigenlijk de enige stad waar we intensief werden gebruikt," zegt Groen. Maar Enschede bleef uitvalsbasis; Groen studeerde er.

De internationale activiteiten hebben nu de doorslag gegeven. Volgens Groen was Thuisbezorgd lange tijd 'een Nederlands bedrijf met hobby's in het buitenland'. "We gingen vrij snel overal naar toe; Oostenrijk, Denemarken Groot-Brittannië, Duitsland. Pas later kwam daar lijn in. We zijn nu de grootste in België en Oostenrijk. Maar vooral in Nederland, de derde bezorgmarkt van Europa."

In Duitsland is het bedrijf sinds kort ook de nummer één. "We waren zelfstandig in Duitsland actief en met veel moeite de nummer vier geworden. Na de overname van Lieferando in 2014 zijn we nu waarschijnlijk de grootste. Maar daarmee doen we in heel Duitsland nog niet zo veel als in Nederland. Binnen Thuisbezorgd zien we Duitsland ook vooral als provincie van Nederland."

Deze maand deed het bedrijf zijn volgende Duitse overname. Met Food Express opende Groen de tegenaanval op bezorgdiensten als het (van origine Duitse) Foodora, dat met eigen bezorgers luxe restaurantmaaltijden thuisbezorgt en sinds vorig jaar in Amsterdam marktaandeel van Thuisbezorgd wil wegsnoepen. Groen overweegt om de nieuwe dochter, die nu in acht Duitse steden actief is, ook naar Nederland te laten komen.

Voor de Duitse expansie moest Thuisbezorgd wel voor het eerst een financier binnenboord halen, het Amsterdamse Prime Ventures. "Wij hebben in vergelijking met onze concurrenten absoluut het minste investeringsgeld opgehaald. Wij staan nu op 84 miljoen, onze Duitse concurrent Delivery Hero heeft al 1,7 miljard opgehaald."

Daardoor is Thuisbezorgd internationaal lang als overnameprooi gezien. Maar het bedrijf is volgens Groen te groot geworden. "Groei is bij ons een gegeven. Vijftig procent per jaar is voor ons een ondergrens. Wat we aan winst maken, gaat terug in het bedrijf." Dat leidt nog wel eens tot het publicitaire misverstand dat Thuisbezorgd nog nooit winst heeft gemaakt.

Over verdere internationale groei is hij terughoudend. "Veel concurrenten pochen dat ze in wel 43 landen marktleider zijn. Maar wat heb je er aan om in Nigeria de nummer één te zijn als daar maar drie restaurants meedoen? Wij richten ons op markten waar mensen gewend zijn eten aan de deur te bestellen. Thuisbezorgen is cultureel bepaald. Zuidelijker culturen eten vaker buitenshuis en bestellen minder. We merken in België al het verschil tussen Vlaanderen en Wallonië."

Thuisbezorgd wil vooral doorpakken in de landen waar het nu sterk is. "In Nederland zijn we marktleider, maar waarvan? De meeste mensen pakken nog steeds de telefoon als ze iets bestellen; daar valt nog veel te winnen. Ons aanbod moet breder, de dienstverlening beter, zowel aan bestellers als aan restaurants."