Nieuws Actueel
Isolatie: een gegarandeerde groeimarkt
De markt voor woningisolatie groeit sterk. Het Nederlandse energieverbruik kan fors worden verminderd door woningen beter te isoleren. Daarnaast heeft het sinds 2015 verplichte energielabel voor woningen een grote invloed en moeten woningen in 2050 zelf energieneutraal zijn. De Volkskrant ging op bezoek bij het Twentse familiebedrijf Pluimers, Europese marktleider op het gebied van woningisolatie. Het bedrijft uit Rijssen isoleert jaarlijks tussen de 15 en 20 duizend woningen in Nederland, dit is ongeveer 35 procent van de huidige markt. Naast in Nederland, is Pluimers ook nog in elf Europese landen actief.

De winkel in Rijssen waarmee het allemaal begon, heette Hobbyhuis Pluimers en werd in 1968 geopend. Het was een voorloper van wat later een bouwmarkt is gaan heten, zegt Jenny Pluimers. Begin jaren zeventig, rond de eerste oliecrisis, verkocht haar vader dubbele ramen. 'Hij begreep als een van de eersten dat isolatie een aparte markt zou kunnen zijn.' Inmiddels biedt het bedrijf werk aan 350 mensen.Het isolatiebedrijf groeide gelijkmatig, tot acht jaar geleden ook in Twente en Salland de financiële crisis goed voelbaar werd. Jenny: 'Toen zijn we pas écht goed gaan groeien, deels omdat we veel gemakkelijker aan geschoold personeel uit de bouw konden komen. Dat was voorheen vaak een probleem. De andere reden is vermoedelijk dat mensen juist in dat soort tijden beter gaan nadenken over besparing, zeker als ze het geld om daarin te investeren wel bezitten.'
De directie: Hendrik Pluimers (links), Henk ter Harmsel en Jenny Pluimers. Foto: Harry Cock / de Volkskrant.De komende jaren denkt Pluimers met vijf tot tien tot procent per jaar te groeien, zowel in Nederland als erbuiten. Misschien zou het groter en sneller kunnen, maar dat zou volgens de directeuren het karakter van het familiebedrijf te zeer aantasten. Daar werken niet alleen kinderen en kleinkinderen, maar komt ook oprichter Jan Pluimers nog steeds op woensdagochtend brainstormen over de toekomst. 'En die ziet hij meestal goed', vindt de dochter.Maar marktleider in een gegarandeerde groeimarkt - dat klinkt als een interessante prooi voor kapitaalkrachtige buitenstaanders. 'Dat klopt', bevestigt ze. Energiebedrijven, bouwbedrijven en pensioenfondsen hebben hun belangstelling al laten blijken. 'Maar wij zijn niet te koop omdat dat niet bij ons zou passen. Ik ga niet eens dineren met belangstellenden om het voorstel aan te horen. Dan eet ik liever thuis hutspot.'