Nieuws Actueel

Kleding.nl: van domeinnaam naar miljoenenbedrijf

Zoekmachine Kleding.nl uit Nijverdal is in korte tijd uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf. ,,Je vergeet soms hoe klein je begonnen bent", zegt directeur Peter Langenkamp in De Twentsche Courant Tubantia.

REGIEN KLEIN HEGEMAN | Foto: Lenneke Lingmont 13 februari 2017

Kledingnl

Bedrijfslogo Kleding.nl hangt in alle bescheidenheid aan een wand in het hoofdkantoor in Nijverdal. Misschien wel te bescheiden. De zoekmachine is namelijk in korte tijd uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf dat wereldwijd opereert.

De sleutel

Directeur Peter Langenkamp noemt de bedrijfsnaam kleding.nl zelfs 'de sleutel' tot een overrompelend succes. "Samen met mijn compagnons Jan Willem Tusveld en Rudy Kappert dacht ik in 2011: Goh, laten we eens wat proberen met die domeinnaam."

Dat kleding.nl zou uitgroeien tot een onderneming met een jaaromzet van 5 miljoen euro, 55.000 transacties en 3,5 miljoen bezoekers per maand had Langenkamp niet verwacht. "Je vergeet soms hoe klein je begonnen bent. En dat de eerste verdiende euro een feest is. Af en toe is het goed om terug te kijken naar die beginperiode. Toen we nog maar vijftig aanbieders hadden en een paar duizend bezoekers per dag."

Vestigingen

Het technisch hart van kleding.nl ligt in Nijverdal. In een transparant en modern kantoor. Wie denkt de nieuwste trends van de modewereld hier aan te treffen komt evenwel bedrogen uit. Bureaus, veel beeldschermen en een team van 25 jonge mensen beheert het domein van de zoekmachine.

Een tweede kantoor staat in Amsterdam. Daar werken tien verschillende nationaliteiten aan de zoekmachine fashiola.com. De buitenlandse versie van kleding.nl. Even succesvol als de Nederlandse versie. Met eigen bloggers, styling, trendspotters en nationale- en internationale merken.

Concurrentie

In de beginjaren had de Nederlandse zoekmachine kleding.nl geen tot weinig concurrentie. De zaak groeide snel wat leidde tot een uitbreiding van de technische capaciteit en een extra kantoor in Amsterdam voor de internationale markt.

"Binnen drie maanden hadden we in Amsterdam twee keer zoveel ruimte nodig. Dat was een punt waarop we beseften dat, als we in dit tempo door zouden gaan, uitbreiding noodzakelijk was. We hebben toen een jaartje alleen maar geïnvesteerd."

Tien landen

Langenkamp zette hoog in door in 2016 tien landen als afzetmarkt toe te voegen. Een grote stap, zo geeft hij toe. "Maar het ging moeiteloos. Ja dat is enorm kicken! We hebben meteen een strategie bepaald voor de komende jaren. Iedere maand willen we twee landen toevoegen. Van Zuid-Amerika tot aan Australië.

Ondanks dat de concurrentie in het buitenland veel groter is en zoekmachines overgenomen zijn door flinke publishers. Dan doen wij het zo gek nog niet hier in Nijverdal", lacht Langenkamp. "Bedrijven willen graag betalen voor extra omzet."