"Helaas is vandaag het kabinetsvoornemen bekendgemaakt om drastisch te snijden in het aantal vluchten op Schiphol. De minister kiest hiermee voor een eenzijdige focus op krimp van het aantal vluchten, als doel op zich. Wij vinden dat onbegrijpelijk. Het gaat niet om het aantal vliegtuigbewegingen, maar om het verminderen van geluid. De geluidsdoelstellingen kunnen op een betere manier worden behaald, waar omwonenden, het klimaat, luchtvaartmaatschappijen en de Nederlandse economie echt mee geholpen zijn", aldus KLM.
KLM heeft plannen rond het halen van geluidsdoelstellingen met het huidige aantal vluchten. "We kunnen dit realiseren als we daar de ruimte voor krijgen. Het bereikt de doelstellingen en zorgt voor snellere vernieuwing van onze vliegtuigen, waardoor we schoner, stiller en zuiniger kunnen vliegen."
Moeilijk
KLM-directeur Marjan Rintel zegt dat het "moeilijk is voor te stellen dat zo’n drastisch besluit genomen wordt door een demissionair kabinet, terwijl de Tweede Kamer op 12 september stemt over welke dossiers controversieel zullen worden verklaard". "Op de winkel passen doe je als demissionair minister niet door de winkel te sluiten", aldus Rintel.
Het plan dat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) voor advies gaat voorleggen aan de Europese Commissie voorziet in een nieuw plafond van 452.500 vliegbewegingen per jaar met ingang van november 2024. Nu worden jaarlijks nog 500.000 vluchten toegestaan. De luchtvaartsector krijgt daarmee wel iets meer ruimte dan eerst de bedoeling was. In de oorspronkelijke plannen stuurde Harbers aan op een maximum van 440.000 vluchten per jaar.