Nieuws Actueel

Kopers in de file voor Model 3

Tesla heeft in 24 uur tijd 180.000 bestellingen gekregen voor zijn nieuwe elektrische auto. De gisteren onthulde Model 3 van autobouwer Tesla moet stekkerrijden betaalbaar maken voor de gewone man. Ook in ons land is de vraag groot.

David Bremmer 4 april 2016

Gejuich en 'wows' en dat voor een elektrische auto. Ruim 10 jaar geleden leek het ondenkbaar, maar toen timmerde Tesla nog niet aan de weg. Met zijn Roadster en Model S wist de autobouwer uit Californië rijden op stroom cool te maken. Een wagen die er gelikt uitziet, 400 kilometer op één volle accu rijdt en intelligente foefjes bezit zoals handgrepen die pas tevoorschijn komen als je de wagen nadert: wie wil dat nu niet?

Er is één probleempje: met een prijs van 70.000 euro is de wagen peperduur. ,,Onze echte opdracht is een elektrische auto voor de massa," roept Tesla-baas Elon Musk al jaren. De visionaire zakenman wil de wereld verlossen van broeikasgassen en vieze lucht.

En dus is er nu Model 3. Liefst 115.000 autoliefhebbers telden blind 1000 dollar - in Europa 1000 euro - neer om een exemplaar te reserveren. Ook in Nederland is de vraag groot. Donderdag stond er een flinke rij voor Tesla's Amsterdamse kantoor om er een te mogen bestellen.

In een Apple-achtige show vertelt Musk gisteren eindelijk wat autoliefhebbers kunnen verwachten: Model 3 legt minstens 350 kilometer af op een volle batterij, accelereert in 4 tot 6 seconden naar 100 kilometer per uur en bezit de inmiddels befaamde autopilot, waarmee op de snelweg de handen van het stuur af kunnen. Ook passen er vijf volwassenen in. ,,En dat allemaal voor slechts 35.000 dollar," jubelt Musk. De honderden toehoorders reageren enthousiast en met donderend applaus. ,,Het is je gelukt, Elon!," schreeuwt een man.

Volgens trendwatcher en Tesla-rijder van het eerste uur Vincent Everts maakt Model 3 de hype volledig waar. ,,Het bereik is met 350 kilometer nog beter dan gedacht, de cockpit-achtige voorruit is schitterend, er is veel hoofd- en beenruimte," zegt Everts die ook een Model 3 heeft besteld en samen met tweehonderd Nederlanders de onthulling online live bekeek.

Wat maakt rijden in een Tesla dan zo'n unieke ervaring? Everts vindt het lastig onder woorden te brengen. ,,Waarom is seks zo leuk? Een Tesla rijdt geruisloos, trilt niet en trekt supersnel op. Als je het één keer probeert, ben je verkocht."

Minder enthousiast is AD-autojournalist Niek Schenk. ,,Na Model S valt dit mij wat tegen, Tesla's innovatie lijkt te stokken. Ook het design is minder vernieuwend." Volgens Schenk is de auto niet beter dan bijvoorbeeld de elektrische Chevrolet Bolt die volgend jaar voor vrijwel dezelfde prijs op de markt komt. ,,Bestaande merken investeren hard in stekkerauto's. Als Model 3 straks wordt geleverd, kunnen automobilisten kiezen uit diverse modellen."

Niettemin verwacht Schenk dat Model 3 een succes wordt. Elektrisch rijden wordt in diverse landen, waaronder Nederland, fiscaal gestimuleerd. De marketing van Tesla is bovendien superslim. ,,Musk is bijna een sekteleider, de rijders zijn de volgelingen die alles wat Tesla doet geweldig vinden."

Die enorme schare fans blijkt uit het aantal reserveringen. Nog tijdens Musks presentatie groeit het aantal voorbestellingen naar bijna 140.000, een toename van 25.000 auto's.

Een probleempje is er wél: Model 3 is nog lang niet leverbaar. De eerste rollen pas eind volgend jaar van de lopende band. Grote aantallen zullen pas in 2018 naar de kopers gaan. Op zijn vroegst, want Tesla heeft afgelopen jaren meerdere malen beloofde leveringsdata herroepen. Momenteel werkt Tesla hard om de productielijnen in zijn fabriek in Freemont uit te breiden. In theorie zou Tesla straks een half miljoen auto's kunnen maken. Maar dat gaat nog even duren. De kans bestaat dat de kopers die nu grif 1000 dollar neertellen jaren moeten wachten op hun superwagen. ,,Dat is de grootste uitdaging voor Tesla," meent Everts.