Nieuws Actueel

XS4ALL-petitie lijkt resultaat te oogsten: gesprek over behoud merknaam en gedachtengoed

KPN besloot onlangs te stoppen met de merknamen XS4All, Telfort en Yes Telecom: het wordt allemaal KPN. Een ondoordachte keuze die als een boemerang terug zou kunnen keren, stelt marketing- en communicatiestrateeg Thijs Dorreboom. Komt KPN nog terug op zijn beslissing?

De Ondernemer | foto: XS4All 20 januari 2019

Kpn xs4all overname 1

Ondanks dat er voor klanten van de drie merken niets gaat veranderen volgens het management van KPN, leidde het besluit in het geval van XS4All tot een storm van protest op social media. Kirsten Verdel, oud-werknemer van XS4All, begon met een aantal ex-collega's zelfs een petitie voor het behoud van de merknaam en heeft inmiddels bijna 40.000 aanhangers. Voornaamste reden van haar protest is dat de klanten van XS4All zich meer voelen dan een emailadres, namelijk internetpionier en onderdeel van een community. En inmiddels: "Onze inzet is hoe XS4All zelfstandig behouden kan blijven en hoe het een belangrijke maatschappelijke rol kan blijven spelen".

Veel teleurgestelde XS4All-gebruikers dreigen intussen ook over te stappen, en dat voor een bedrijf dat meerdere keren is uitgeroepen tot beste provider van Nederland (Consumentenbond), ook al vanwege de uitstekende klantenservice.

De kracht van social media

"It can bite you in the ass", zo verwoordt Thijs Dorreboom, marketing- en communicatiestrateeg, de voor hem opmerkelijke keuze van KPN. "Want vergis je niet, je bent tegenwoordig zo overgestapt naar een andere provider. XS4All is geliefd bij haar gebruikers, inmiddels hebben tienduizenden de petitie ondertekend. De kracht van social media op zijn best." Laten we vooral ook de ontstaangeschiedenis van dit bedrijf niet vergeten, stelt Dorreboom. "XS4All komt voort uit de hackersbeweging, is een bekend voorvechter van online privacy."

"Als van al die petitie-tekenaars er een flinke hoeveelheid opstappen, en het ook nog verder ontploft op social media, dan kan deze ondoordachte stap van KPN ook daarbuiten nog aardig wat klanten gaan kosten. Dat kunnen er nog veel meer worden als Vodafone/Ziggo nu met een slimme marketingcampagne inspeelt op de hele situatie. Dat concurrenten op die manier klanten bij elkaar wegsnoepen zie je in Nederland helaas weinig vind ik, maar het kan wel. Toch denk ik dat KPN zich ernstig verkeken heeft op de impact van het ‘inlijven’ van vooral XS4All. Het komt eigenlijk nauwelijks voor dat een merk zoveel sympathie krijgt."

Inmiddels is duidelijk dat de KPN-top binnenkort in gesprek gaat met de initiatiefnemers achter de actie, die de merknaam en het gedachtengoed van XS4All willen behouden.