Nieuws Actueel

Maassluise ondernemers profiteren van Sinterklaasintocht

De landelijke intocht van Sinterklaas is voor Maassluis een schot in de roos geweest. Horeca en middenstand zijn in hun nopjes met de bekendheid die de nationaal uitgezonden aankomst heeft opgeleverd, schrijf het AD.

Sandra Don | Foto: Joep van der Pal 6 december 2016

Sinterklaas Maassluis onderndemer

Ted Dekker, voorzitter van winkeliersvereniging Stadshart, stelt dat de middenstand nog jarenlang plezier heeft van het feit dat op 12 november alle schijnwerpers op het Zuid-Hollandse stadje waren gericht. Stadspromotor Caroline Mouwen sluit zich daarbij aan: ,,Het is lastig in cijfers uit te drukken, maar we merken nu al een stijging in het aantal reserveringen voor een dagje Maassluis.''

Ook Tobias Saenen, eigenaar van grand café De Waker, toont zich een gelukkig man. ,,We hebben in de maand november wel een heel goede omzet gedraaid. Of we blijvend van de Sint kunnen profiteren, zal blijken in januari en februari. Dat zijn traditioneel de rustigste maanden van het jaar.''

Saenen had vooral veel aanloop dankzij het Sinterklaashuis en de expositie Wie komt er alle jaren? Tussen bisschop en boeman, een tentoonstelling over 1.750 jaar Sint Nicolaas. Een groot succes. Zowel het huis als de expositie trok in een paar weken tijd 3.000 bezoekers, vertelt Eelco Kramer, één van de samenstellers. ,,Een van de kandidaten voor de sinterklaasintocht van volgend jaar, heeft zich al gemeld. Hopelijk krijgt de expositie een vervolg'', aldus Kramer.

Die bezoekers waren niet alleen afkomstig uit Maassluis. ,,We hebben ook mensen ontvangen uit het Westland, Oud-Beijerland, Pijnacker, Amsterdam en Purmerend'', zegt centrummanager Leo Leichtenberg.

Aan elk feestje hangt een prijskaartje. De exacte kosten - minstens 5 ton - zijn in januari bekend.