Van der Linde is gevestigd in Hazerswoude-Dorp en Waddinxveen, met winkels in damesmode, badmode en lingerie. En wat doe je dan als het plaatselijke buitenbad weer open gaat? Je gaat met rekken vol badkleding naar het bad, schrijft het AD. Marieke van der Linde (44) is vierde generatie van de ondernemersfamilie en stond samen met moeder Marrie (67) in zwembad De Hazelaar.
,,Het was een groot succes”, vertelt de Hazerswoudse. ,,We hadden een passpiegel mee en mensen konden in de kleedhokjes badpakken en bikini’s passen. Heel laagdrempelig. Ja, we hebben goed verkocht.”
Onlangs wonnen ze een prestigieuze ondernemersprijs. Bij de verkiezing Sterkste Schakel Rijnland, was Van der Linde Mode & Lingerie eerste in de categorie Retail Non-Food en vervolgens sleepte het bedrijf ook de overall prijs in de wacht. Een feestelijke moment in het Noordwijkse Grand Hotel Huis ter Duin.
,,Er waren vijftig genomineerde bedrijven”, weet Van der Linde. ,,Dat we uit al die kandidaten als favoriet uit de bus zijn gekomen, is heel speciaal. Wij vonden het al heel leuk om genomineerd te zijn, omdat de verkiezing gaat over klantgericht zijn. Dat vinden wij zelf heel belangrijk en blijkbaar zijn we daarin bijzonder.”
Juryrapport is lovend
De klant staat centraal, al sinds de start in 1929. ,,Toen begon mijn overgrootvader Adriaan een manufacturenzaak in Hazerswoude. Later kwam zijn zoon Piet in de zaak, mijn opa, en vervolgens mijn ouders Adriaan en Marrie. En nu heb ik het bedrijf overgenomen.” Ze hebben 3-generaties winkels, waar zowel dochter, moeder als oma kunnen slagen, zegt de onderneemster. ,,We kennen onze klanten en kopen daarop in. We weten wat zij willen, van maat 36 tot en met 48.”
Het juryrapport van de Sterkste Schakel is lovend: over de persoonlijke benadering, de vertrouwensrelatie met klanten en leveranciers, de langdurige werkrelatie met de medewerkers en de full service. Zo worden klanten altijd persoonlijk verwelkomd, geadviseerd en geassisteerd en mogen desgewenst thuis passen en kleding op zicht meenemen.
Lees ook: Ondernemer Rodney zat in zijn jeugd jaren vast, nu runt hij succesvol koffie-imperium
,,Wij geven de klant ons vertrouwen en dat krijgen we terug. Nee, ons vertrouwen is nog nooit beschaamd.” Zelf gaat ze regelmatig langs bij mensen die niet meer naar de winkel kunnen komen, thuis of in het verpleeghuis. ,,Ik neem dan kleding mee om te passen. ik ga ’s morgens vroeg als de zorg nog niet geweest is en mensen nog in hun nachthemd zijn. Dan hoeven ze zich niet extra om te kleden.”
‘Niet veranderd’
Vergaande dienstverlening dus, maar voor henzelf heel normaal. Haar 15-jarige dochter heeft het ook opgemerkt, vertelt de onderneemster: ,,Mama, wij zijn helemaal niet veranderd sinds de prijs. We deden het altijd al op deze manier en dat blijven we doen, toch?”
Dat klanten zich gezien voelen, geldt ook voor de modeshows die Van der Linde regelmatig houdt in de winkels. ,,Daarvoor vragen we geen professionele modellen, maar vrouwen waar klanten zich in kunnen herkennen, van jonge meiden tot vollere dames.”
Van der Linde Mode & Lingerie heeft geen webshop. Een bewuste keuze. ,,Wij posten dagelijks op Facebook en Instagram, daar hebben we veel volgers. Maar toen we tijdens corona online gingen verkopen - we konden toen niet in de winkel adviseren - zagen we dat klanten vaker miskopen hadden. Dat willen we niet, onze kracht ligt bij persoonlijke service.”