Nieuws Actueel
Miljoenen orchideeën voor 'thuis' en Europa
De orchidee staat symbool voor schoonheid, rijkdom en kracht, en de bloem is ook buiten onze landsgrenzen zeer gewild. Gerben van Giessen (31) van orchideeënkwekerij Butterfly Orchids heeft er zijn handen aan vol.

Van Giessen heeft 65 mensen in dienst, verdeeld over 40 fulltimebanen. Samen met zijn werknemers zorgt hij ervoor dat de bloemen vanaf de Hollandse bodem naar verkooppunten gaan in eigen land, maar vooral naar winkeliers en supermarkten in Duitsland, Italië, Turkije en Scandinavië. ,,We telen hier op jaarbasis 2 miljoen orchideeën van vijftien tot twintig rassen'', vertelt de directeur en eigenaar van het bedrijf terwijl hij rond-loopt door de enorme kassen in het Noord-Brabantse Andel. Sinds vijf jaar leidt hij het bedrijf dat zijn vader in 1991 oprichtte.
Cultuurverschillen
Als exporteur van dit levende product moet Van Giessen rekening houden met verschillen in klimaat en cultuur tussen het noorden en het zuiden van Europa. De witte bloem is bijvoorbeeld geliefd in Zweden, Noorwegen en Finland. In de mediterrane landen gaat de voorkeur uit naar bonte kleuren zoals paars, roze en geel. Datzelfde geldt voor Polen en Tsjechië.
Aanpassen
De afname verschilt per land. ,,Een ras met veel en lange takken doet het beter in Turkije en Italië. Daar hebben ze geen vensterbanken en worden de bloemen vaak op de grond in grotere potten gezet. Net als hier in Nederland hebben klanten in Scandinavische landen liever planten met kortere stelen, die ze voor het raam of op tafel kunnen zetten.'' Dergelijke verschillen zijn voor Van Giessen gesneden koek. Toch is het zaak waakzaam en flexibel te blijven. ,,Ik kan een ras wel aanpassen aan een markt als ik zie dat een soort niet goed loopt. Maar dat moet ik wel ver van tevoren plannen: een teeltproces duurt ongeveer anderhalf jaar. De planten voor de oogst in 2020 zijn bijvoorbeeld al gekocht.''
Innovatie
Van Giessen staat voortdurend in contact met zijn medewerkers in het buitenland om trends te signaleren. Vernieuwen blijft belangrijk. Zo speelt hij momenteel in op de drukke agenda's van jonge mensen, die aan hun even drukke vrienden een mooie plant cadeau willen doen. Die orchidee is voorzien van Undrcover, een watergeefsysteem. ,,We willen de leeftijd van plantenkopers omlaag krijgen. Voor jongeren wordt het geven en krijgen van een orchidee op deze manier een stuk interessanter.'' De directeur noemt plezier in het werk het belangrijkste dat er is. Zijn tip: ,,Houd vast aan je intuïtie. Vind je dat je juist wel ergens in moet investeren terwijl anderen dat niet doen? Doe het dan gewoon. Tijdens de crisis investeren in Zuid-Europa vond ook niemand een goed idee, terwijl het drie jaar later wel een goed plan bleek."
We telen hier op jaarbasis 2 miljoen orchideeën van vijftien tot twintig rassen