Nieuws Actueel

Mist rond besluit Vroon

Scheepvaartbedrijf uit Breskens houdt, na schrappen bouw hoofdkantoor in Terneuzen, 'alle mogelijkheden' open. Dit bericht PZC zaterdag.

Harmen van der Werf | Foto: Ronald den Dekker 7 maart 2016

Terneuzen Nieuwbouw

De bouw van een nieuw hoofdkantoor in Terneuzen liet te lang op zich wachten, stelt rederij Vroon in Breskens. Het bedrijf gaat daarom op zoek naar een andere locatie. Jan Lonink, burgemeester van Terneuzen, begrijpt daar niks van. Volgens hem verliep alles volgens schema.

Lonink maakte donderdagavond in een raadscommissie bekend dat Vroon afziet van nieuwbouw in Terneuzen. De gemeente had dit drie weken eerder te horen gekregen. In de tussentijd is geprobeerd Vroon alternatieve, tijdelijke kantoorlocaties in Terneuzen aan te reiken. Het liep allemaal op niets uit.

Volgens Rob Grool, vlootmanager bij Vroon, heeft Terneuzen het aan zichzelf te wijten. "Het liep langzamer dan wij hoopten, terwijl de noodzaak om al onze kantoren - nu in Breskens, Terneuzen en Barendrecht - te concentreren alleen maar is toegenomen. We moeten efficiënter kunnen werken."

Vuiltje in de grondOp de beoogde bouwlocatie aan de Beurtvaartkade in Terneuzen zat 'een vuiltje' in de grond. De damwand van de kade is slecht. Vroon wilde die gerepareerd hebben, voordat nieuwbouw zou worden gepleegd. Kadebeheerder Zeeland Seaports wilde dat eerst niet. De noodzaak zou ontbreken.

"We hebben dat opgelost", aldus Lonink. Zeeland Seaports en de gemeente zouden de investering doen. Volgens Lonink heeft dit akkefietje geen vertraging opgeleverd. Hij pakt een bouwschema erbij. De bouw zou juli dit jaar beginnen, de volledige oplevering was maart 2018 gepland. Een brief van één van de directeuren van Vroon bevestigt dit. "Het besluit van directeur-eigenaar Coco Vroon om af te zien van nieuwbouw kwam voor ons dan ook als een donderslag bij heldere hemel."

Vlootmanager Grool blijft erbij dat de nieuwbouw te lang op zich liet wachten. "We wilden begin 2017 alles naar de Beurtvaartkade verhuizen en dat was niet meer haalbaar." Wat Vroon nu gaat doen, kan Grool nog niet zeggen, ook niet of het bedrijf in Zeeland blijft. "We kijken naar alle opties." Vroon is één van de grootste rederijen van Europa met zo'n tweehonderd schepen onder zijn hoede.

OpstekerDe komst van het hoofdkantoor met circa 150 arbeidsplaatsen naar Terneuzen zou voor de stad een fikse opsteker zijn geweest. De gemeente had de bouwgrond al gekocht en oude panden laten slopen. Terneuzen gaat met Vroon praten over de gemaakte kosten. Voor Lonink is dat niet het belangrijkste. Hij vraagt zich af wat de bedrijfsleiding echt heeft bewogen Terneuzen de rug toe te keren. "We boden alle medewerking, dat maakt het des te treuriger."