De dienstensector in Nederland vertegenwoodigt 58 procent van de omzet die via webwinkels wordt gerealiseerd. Ook in de industriële sector wordt dit aandeel steeds groter: 38 procent van de omzet komt binnen via webwinkels. In de argrarische sector gaat het om 4 procent.OmzetBehalve gevestigde winkels, maken steeds meer kleine bedrijven gebruik van e-commerce. Organisaties met 0 tot 5 medewerkers realiseren 91 procent van de totale omzet van de Nederlandse internetverkoop. "Voor veel zelfstandigen of managers van kleine ondernemingen is een webwinkel de meest efficiënte en snelste manier om een zaak echt van de grond te laten komen", aldus Maarten Kuiper, managing sales partner van Kompass Benelux.
OndernemerschapNederland blijkt een actieve speler op het gebied van e-commerce. Hoewel België en Frankrijk in totaal meer webwinkels hebben, presteert Nederland in verhouding beter. Nederland telt 1 webwinkel per 8 actieve bedrijven, tegenover 1 webwinkel per 22 bedrijven in België en 1 webwinkel per 25 bedrijven in Frankrijk. "Het aantal webwinkels vormt in een context van toenemende concurrentie een nieuwe indicatie van de economische dynamiek", aldus Kuiper. "Het toont onder andere hoe het gesteld is met het ondernemerschap in ons land."
Lees ook:
Broodverkoop steeds vaker online
De onstuitbare opmark van de webwinkel
'Met alleen een webwinkel red je het niet'