Infopact heeft onderzoek laten doen naar de telefonische bereikbaarheid van het MKB in Nederland. Hieruit blijkt dat de grootste ergernis van bellend Nederland de lange wachttijden is. 28 procent geeft aan zich te ergeren als ze te lang in de wacht worden gezet.
Zowel mannen als vrouwen geven aan de lange wachttijden vervelend te vinden. Bij mannen staat dat het te lang duurt voordat er wordt opgenomen op de tweede plek. Vrouwen ergeren zich eraan als ze te vaak worden doorverbonden of niet worden teruggebeld. “Tijd is kostbaar voor ons Nederlanders", legt Robin de Weert, manager Marketing en Product Management bij Infopact, uit. "De consument van vandaag verwacht een uitstekende bereikbaarheid en wil snel te woord worden gestaan. Wil je als ondernemer de ergernissen rondom telefonische bereikbaarheid terugdringen? Dan biedt het kansen om te achterhalen waar de knelpunten zitten." Volgens De Weert zullen frustraties en irritaties altijd blijven bestaan. "Maar er zijn tegenwoordig genoeg oplossingen om deze te minimaliseren. Denk aan telefonieoplossingen met een real-time beschikbaarheidsweergave. Ook functionaliteiten als keuzemenu’s en doorschakelingen kunnen hierbij helpen. Door duidelijkheid te scheppen zal de irritatie afnemen en het geduld toenemen.”