Nieuws Actueel

Nieuwe business met Mondriaan

Eten van een Mondriaan-bord, met Mondriaan- sokken aan. Afspraken genoteerd in Mondriaan- agenda, de leesbril zit in Mondriaan-etui en voor thuis de Mondriaan-mok. Zo Mondriaans gaat het vanaf nu worden, aldus het AD.

Maaike Kraaijeveld | Foto: Frank Jansen / Starsquid 6 februari 2017

Mondriaan01 X1 B2881

Vlakken en kleuren 'all over the place' in het kader van 100 jaar De Stijl, de kunststroming van wie de pionier van abstractie Piet Mondriaan de bekendste afgevaardigde is. Die overal aanwezigheid van vlakken en kleuren moet in Den Haag letterlijk worden opgevat. Aan het stadhuis hangen ze al, gekleurde vlakken drijven inmiddels in de Hofvijver en zo zoetjes aan verschijnen op 350 winkelpuien de iconische blokken en primaire kleuren. Koning Willem-Alexander opent zaterdag dé tentoonstelling in het Gemeentemuseum, dat de grootste collectie van Mondriaans heeft.

Fanmateriaal

Maar die werken kun je niet mee naar huis nemen en een beetje kunstliefhebber laaft zich buiten de musea aan hebbedingen die refereren aan de meester van het weglaten. Het meer bekende werk in de branche van fan-materiaal en handelswaar is al langer te koop in de museumwinkel of via internet: de T-shirts, telefoonhoesjes, de pennen en mokken.

Saaie merchandise, noemt Matthijs de Groot het. Hij heeft met zijn oordeel recht van spreken. Samen met vormgever en innovatief ondernemer Reinier Hamel bedacht hij de Mondriaan-sokken waarvan ze er 24.000 hebben laten maken in Turkije zonder dat er een kinderhandje aan te pas is gekomen. ,,Er gaan er vijf in een doosje, zodat je eindeloos kan combineren en als je er een kwijt raakt, is het ook geen ramp'', zegt De Groot. Hij is conceptontwerper in de culturele sector. Bedenker van de Museumnacht, het Grondwetfestival en meer vernieuwingen in deze sector. ,,Ik wilde nu een concreter product maken. In stijl'', zegt hij verwijzend naar De Stijl.

(Tekst gaat verder na foto)

Stijlvol

De sokken worden in de Juffrouw Idastraat, waar zowel De Groot als Hamel hun onderkomen hebben, met de hand ingepakt. Strak zwart doosje, vijf sokken met verschillende ontwerpen van Hamel geïnspireerd op Mondriaan in de maten 36/42 of 40/46, wikkel er om en op de stapel voor vervoer naar musea en winkels. ,,Niet overal komen ze. Het moet wel een stijlvol product blijven.'' Er zijn zelfs al contacten met Parijs, Madrid, Londen en New York, maar de focus voor de sokken ligt eerst in Den Haag. ,,Mijn kinderen zagen vandaag de Mondriaan banieren in de stad: Pap, je sokken!''

Het Kurhaus in Scheveningen gaat diners serveren op Mondriaan-borden die je na afloop mee naar huis mag nemen. Zowel de 'oude' als 'moderne' Mondriaan. In Otterlo wordt wijn gemaakt en gebotteld in een serie 'Wijn van Piet' in wit, rood, rosé. Waarbij het etiket verwijst naar het werk van Piet Mondriaan.

Gerelateerde artikelen Topjaar voor musea, met name voor het Mondriaanhuis Afgetikt voor 44 miljoen: zo duur was Mondriaan nog nooit